SUNNATULLAH DAN INAYATULLAH

Posted: Tuesday, July 3, 2012 by WZWY in Labels:
0

RESPON KEPADA ENTRI SAYA SEMALAM berkenaan pengalaman saya di Pesta Buku Shah Alam, satu perkara yang saya belajar ialah SUNNATULLAH dan INAYATULLAH.

Apa dia?

Sunnatullah adalah ketentuan-ketentuan Allah yang wujud dalam hukum alam di mana terjadinya sesuatu itu memerlukan sebab-akibat sehingga membuka peluang kepada ikhtiar manusia.

Contohnya, jika seorang pelari mahu menggondol pingat emas di dalam satu acara perlumbaan, dia perlu berlatih dengan tekun, jaga pemakanan, memastikan fizikal dan mental di tahap optimum dan sebagainya. Jika ia berjalan lancar, maka pelari tadi akan mengecapi kejayaan. Namun begitu, sehari sebelum acara bermula, pelari itu tergelincir di bilik air dan cedera. Maka, dia terpaksa lupakan hasrat untuk menyertai perlumbaan tersebut.

Oleh itu, selain faktor sunatullah, faktor inayatullah (pertolongan Allah) juga menentukan kejayaan seseorang. Segala yang mustahil bagi akal manusia boleh terjadi apabila pertolongan Allah datang. Sesungguhnya Allah Maha berkuasa.

Maka.

Selain berusaha menghasilkan sebuah karya yang bermutu dan digemari oleh pembaca, saya juga perlu memohon pertolongan Allah agar setiap karya yang dihasilkan itu dapat diterima dan dibeli oleh khalayak pembaca. Laksanakan segala suruhan-Nya. Dekatkan diri pada-Nya. Insya-Allah kita semua akan berada dilandasan kecemerlangan dunia dan akhirat.

Insya-Allah, pada entri akan datang saya akan berkongsi persiapan landasan dan kaedah memohon pertolongan Allah SWT.

0 Komentar: