AKHLAK YANG BAIK UMPAMA EMAS..

Posted: Sunday, July 29, 2012 by WZWY in Labels:
0

Kata Imam Bukhari, " Akhlak yang baik adalah emas di hati orang-orang yang beriman. Ia penyeri kehidupan dan hiasan para Nabi dan Rasul. Oleh itu, peliharalah akhlak yang baik sebagai bekal mengadap Allah."

Saya yakin sudah ramai di antara kita sudah maklum bahawa AKHLAK adalah perkara penting selepas iman. Setiap daripada kita akan dinilai berdasarkan budi pekerti (akhlak). Jika baik akhlak kita, maka kita akan dianggap baik. Jika buruk pula akhlak kita meskipun melakukan kebajikan, tetap tidak akan dinilai.

Firman Allah SWT :

"Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang sangat mulia." ( al-Qalam :4 )

Maka, kenapa kita tidak terjemahkan akhlak Rasulullah SAW itu ke dalam kehidupan kita. Kita jangan  beralah sebelum melaksanakannya. Sebagai contoh, mungkin kita bersemangat mempertahankan pandangan dan kepercayaan kita, namun begitu janganlah pula kita merendah-rendahkan pandangan orang lain. Setiap orang ada pandangan masing-masing. Jika kita merasakan pandangan rakan kita salah, kita cuba terangkan dengan penuh hikmah. Jika dia tidak terima. Kita kena hormati dan berdoa agar dia diberi kefahaman yang lebih baik. Tidak perlu kita meluahkan kata-kata yang boleh menyakitkan hati rakan kita. Inilah yang biasa berlaku ketika menulis status masing-masing di 'facebook'. Kadang kala apa yang ditulis itu disalah faham oleh orang lain. Oleh sebab itu, kita perlu berhati-hati walaupun dengan niat berdakwah.

Pesan guru saya mudah sahaja. "Apa-apa sahaja perkataan atau perlakuan yang menyakitkan hati kita, maka kita pun jangan lakukan perkara sama terhadap orang lain."

Akhir kalam, semoga kita dapat manfaat daripada pembacaan entri ini dan berdoa kita semua mendapat seberapa banyak pungutan pahala di bulan Ramadan ini. Insya-Allah.

0 Komentar: