Hidup Memberi

Posted: Thursday, August 2, 2012 by WZWY in Labels:
0

"Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga."
[Al-Israa' 17: 7] 

Kadang kala sebagai manusia, kita akan berasa kecewa apabila kehadiran atau apa yang kita berikan tidak dihargai. Apatah lagi, tiada ucapan terima kasih diterima.

Pesan guru, " Jangan mengharapkan ucapan terima kasih daripada manusia, kerana mereka tidak tahu berterima kasih. Lakukanlah sesuatu itu kerana Allah, Insya-Allah hati kamu akan tenang."

Tugas kita memberi

Saya hanya memberi dengan apa yang saya miliki. Selebihnya memohon pada-Nya agar diberi kemudahan dalam setiap perkara yang dilaksanakan. Bersyukur dengan keizinan-Nya, dalam usia begini diberi peluang untuk berkarya. Sesungguhnya ia di luar kotak fikiran saya sebelum ini. Saya hanya menulis berdasarkan kemampuan yang dimiliki. Di samping itu terus berusaha mengasah bakat dan mempertingkatkan lagi ilmu penulisan.

Masih banyak kekurangan saya sebagai hamba-Nya
Masih banyak kekurangan saya sebagai penulis
Masih banyak kekurangan saya sebagai seorang pendidik
Masih banyak kekurangan saya sebagai pentadbir
Masih banyak kekurangan saya sebagai ketua keluarga
Masih banyak kekurangan saya sebagai seorang abang......

Kita memang banyak kekurangan, tetapi ia bukan suatu alasan untuk duduk diam merenung nasib semata-mata. Kita kena berusaha dan terus berusaha. Saya tidak mahu menjadi insan yang kehilangan tekad.

Berilah kerana Allah SWT.
Insya-Allah, jiwa tenang.

* Terima kasih banyak-banyak kepada semua pembaca SUAMI YANG TERUJI. Mohon maaf andai ia masih belum menepati selera pembacaan saudara-saudara. Saya berjanji akan terus belajar dan belajar. Tidak lupa buat semua pembaca cilik @ dewasa yang membaca novel-novel tarbiah saya. Semoga ada manfaat.
 

0 Komentar: