REDA KETENTUAN-NYA

Posted: Friday, August 10, 2012 by WZWY in Labels:
1

Pesan guru, "Untuk rasa gembira dalam hidup, banyakkan memberi."

Walau sehebat mana ujian hidup yang dihadapi, ingatlah kita masih ada Allah SWT.

Jangan lupa.

Bagi sesiapa yang merasakan diri mereka berada dalam zon kekecewaan, kekusutan, kesedihan dan seumpamanya, ingatlah setiap perkara itu adalah di bawah pengawasan Allah SWT.

Mungkin orang lain tidak tahu apa yang kita alami. Dan kita pun tidak mahu orang lain tahu apa yang sedang kita hadapi. Biar orang melihat kita sedang hidup bahagia. Harapkan mereka berdoa kebahagian untuk kita, dan ia segera dimakbulkan Tuhan.

Jadi, apa yang mampu kita buat?

Memberi.

Berilah kasih sayang kita, walaupun ia tidak berbalas sebagaimana yang kita harapkan. Berilah khidmat dengan mengharapkan keredaan Allah SWT semata-mata. Berilah perhatian walaupun diri kita sendiri langsung tidak dihiraukan. Berilah senyuman walaupun seharian kita hanya memandang wajah muram. Berilah doa untuk mereka. Semoga mereka boleh berubah dan menerima diri kita seadanya.

Hidup perlu diteruskan. Walaupun begini yang sedang kita tempuhi. Anggap ia ranjau berliku itu ujian Tuhan di atas dosa-dosa kita. Walaupun bukan mudah untuk memujuk hati. Kita berusaha dan pasrah ketentuan-Nya.

Jalani hidup dengan rasa syukur, walaupun hati sudah lama tersungkur. Jangan begitu. Bangkitlah dan teruskan sisa hidup ini. Andai tiada sudah jalan penyelesaian. Berserahlah pada-Nya. Dia Maha Mengetahui.

Andai itu kemahuanmu.

Rabbana atina fidunya hasanah, wafil akhirati hasanah, waqina azabannar.

1 Komentar:

  1. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Reda dengan ujian Allah, hati akan rasa tenang. Semoga Allah beri kita kekuatan utk terus tabah. Insya-Allah:-)