AKU MAHU MENULIS...

Posted: Saturday, July 11, 2009 by WZWY in Labels:
0

"Macam mana dia orang boleh tulis tebal-tebal novel itu" soal aku kehairanan.

"Dalam sejarah hidup aku tidak pernah menulis walaupun sebuah cerpen,"

"Baca novel? Isk, masa zaman sekolah dulu ada juga baca,"

"Inikan pula mahu menulis sebuah novel setebal 150 hingga 200 muka surat atau lebih," aku yang masih tidak yakin.

Itulah persoalan yang bermain di benak kepala apabila berjumpa Pak Ya (Editor Kanan GISB) sekitar bulan April lalu.

Tawaran Pak Ya untuk menyertai Kursus Penerapan Nilai Islam Dalam Novel yang bertempat di Astana Karya, Kota Damansara pada penghujung bulan Mei merupakan titik mula mengorak langkah menjadi seorang penulis novel. Sejak itu, bermulalah kisah seorang 'trader' membeli dan membaca novel-novel. Walaupun nampak sukar, Alhamdulillah proses tersebut berjalan lancar. Bulan Jun boleh dijadikan Hari Ini Dalam Sejarah apabila membeli dan membaca lebih daripada 10 novel dan buku berkaitan.

Itulah jika mahu atau ingin sesuatu. Kesungguhan akan datang dan berusaha untuk menggapainya.

"Tumpuan hanya akan terhasil apabila seseorang hanya mempunyai SATU matlamat".

Oleh kerana saya suka dan minat maka itulah yang saya lakukan.

"Perkara-perkara yang anda ingin miliki haruslah sesuatu yang anda suka"

Tapi ia bukanlah sesuatu pekerjaan yang mudah. Banyak perkara yang perlu saya belajar dan lakukan. Kalau difikirkan, buat apa susah-susah. Pergi kerja, balik kerja sajalah. Tapi impian ingin menulis begitu kuat.

Sekarang pun masih terus belajar dan belajar. Selepas menyertai Kursus Penulisan Novel bersama Kusyi Hirdan. Insya Allah pada awal bulan depan sudah mendaftarkan diri untuk menyertai Kursus Penulisan Karya Kreatif oleh Puan Zaharah Nawawi di DBP.

Belajar Sambil Berkarya......

Alhamdulillah, pada 9 Julai 2009 yang lalu, sebuah manuskrip novel awal remaja sulung saya sudah diserahkan kepada pihak GISB. Saya tidak mengharapkan sesuatu yang luar biasa, tetapi itu adalah 'pemecah tembok' minda saya untuk bergelar penulis. Insya Allah jika semuanya berjalan lancar dan itulah doa seharian. Novel 'SERVIS' (tajuk awal) akan berada dipasaran nanti.

*Terima kasih Pak Ya & Puan Kusyi dan pencetus idea untuk saya menulis 'sukriazhari'.

0 Komentar: