Hujung Minggu di Hutan Lipur

Posted: Saturday, July 25, 2009 by WZWY in
0

Hari ini satu pengalaman baru akan diitempuhi oleh anak-anak apabila mereka bakal berada di Hutan Lipur Sg. Congkak dalam tempoh yang lebih lama berbanding sebelumnya.

Kali ini mereka akan bermalam bersama peserta Perkhemahan Unit Beruniform sekolah. Tidak pasti lagi sama ada Ziyad (9 tahun), Zikry(8 tahun), Zali(6 tahun) dan Hijazi(4 tahun) boleh sesuaikan diri berada di sana hingga petang esok.

Apabila diberitahu tentang aktiviti hujung minggu ini ialah menyertai perkhemahan dan mandi-manda di Hutan Lipur Sg. Congkak, nampaknya semua teruja dan tidak sabar-sabar lagi terutama Hijazi yang sejak awal minggu asyik bertanya tentang 'mandi sungai'.

Ini adalah sebagai salah satu usaha mendidik mereka dengan aktiviti-aktiviti lasak atau 'outdoor'. Selain itu akan membiasakan mereka untuk berada dalam satu kumpulan atau kelompok ramai. Rasanya semua ibu bapa ingin membina diri anak-anak supaya menjadi insan yang lebih hebat, lebih kental dan lebih beriman. Paling penting kita berusaha melakukan sesuatu yang menjurus ke arah matlamat tersebut.

Saya percaya bagi yang berkeluarga sudah merancang apa dan di mana aktiviti bakal dilakukan. Tidaklah kita hanya menumpukan aktiviti sendiri sahaja. Penglibatan seluruh ahli keluarga akan lebih mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan.Insya-Allah!

0 Komentar: