Saat Yang Begini...? Tidak Mahu! Apa Daya Kita?

Posted: Thursday, June 9, 2011 by WZWY in Labels:
0

"Jika sanggup datang mesti sanggup pulang bertemu tidak jemu, berpisah tidak gelisah jika semuanya kerana ALLAH." 

Memang sukar untuk seseorang melupakan saat-saat indah bersama. Tanyalah kepada sesiapa pun termasuk diri sendiri. Adakah begitu mudah melupakan seseorang yang kita berikan sepenuh kepercayaan.

Dan sukar untuk menerima apa yang dikatakan 'suatu perpisahan'. Tidak rela lepaskan tangan. Tidak rela berjauhan. Tidak rela hilang di mata.

Sejauhmanakah kemampuan kita melawan TAKDIR yang Maha Kuasa? Kita hanya mampu TADBIR dan TAKDIR itu kekuasaan Allah semata. 

"Awak cuma buat alasan kerana ini takdir semata-mata. Katakan bahawa awak sudah tidak sayangkan saya."

"Bukan begitu. Ada beberapa perkara yang sukar diterangkan."

"Begitu mudah awak menyerah pada takdir."

Diam tiada jawapan.

"Banyak impian saya ingin capai bersama awak. Awak tahukan?"

Masih lagi diam.

"Maafkan saya. Jadikan impian awak itu hanya suatu mimpi."

"Inilah lelaki. Sukar untuk dipercaya."
"Saya fikirkan kebaikan bersama. Saya tidak mahu menjadi seorang yang zalim. Membina kebahagiaan di atas penderitaan orang lain."

"Kenapa sebelum ini tidak fikirkan itu semua?"

"Kerana saya sayangkan awak. Saya mahu impian itu menjadi satu realiti tetapi..."

"Tetapi apa?"

"Saya tidak boleh membohongi diri saya sendiri. Saya tidak sanggup biarkan mereka meratapi apa yang bakal kita bina. Sebelum ini saya ingatkan semua itu mudah. Kini saya sedar dengan apa yang berlaku, saya harus berkorban."

"Korbankan cinta kita?"

"Kalau itu yang terbaik dan diredhai-Nya."

"Awak sengaja permainkan saya?"

"Demi Allah bukan itu niat saya. Bukan begitu..."

"Habis itu, kenapa awak buat keputusan ini?"

"Kerana inilah jalan terbaik yang harus kita tempuhi. Saya banyak berdosa pada awak."

"Senang bagi awak."

"Zahirnya nampak senang dan mudah. Tapi dalam hati hanya Allah yang tahu. Begitu sukar keputusan ini dibuat. Bukan mudah."

"Baiklah. Kalau itu keputusan awak. Terserah. Doakan saya agar dapat lupakan awak buat semumur hidup saya."

"Jangan sampai begitu."

"Sesungguhnya jika ada pertemuan, itu dengan izin dan takdir-Nya. Sesungguhnya jika terus berpisah, itu adalah kehendak-Nya juga. Apalah daya dan mampu kita. Hanya Hamba di dunia sementara ini."


Usah sama sekali membenci kerana kebencian akan membakar diri sendiri bukan orang yang kita benci itu.

Memaafkan orang lain bererti memaafkan diri sendiri, hidup terlalu singkat untuk membenci, sucikanlah hati mencari ALLAH.

Memang sukar untuk kuputuskan keputusan ini, lagi sukar untuk memutuskan ikatan ini.

Inilah realiti kehidupan kita di muka bumi ini. Hidup hanya sementara tetapi masih ramai terus dilamun cintakan dunia semata-mata. Lupa penghujung kita di mana. Lupa siapa pencipta. Lupa untuk kenali diri. Lupa untuk mencari bekalan untuk dibawa di alam kekal selamanya. Perpisahan dan pertemuan adalah lumrah kehidupan. Mungkin ia perlu ditangisi tetapi jangan biarkan kita menangis untuk sepanjang hayat kita.Masih ada ruang untuk kita. Carilah ia....




0 Komentar: