MINIT 109

Posted: Monday, June 13, 2011 by WZWY in Labels:
0

SEKALUNG TAHNIAH BUAT SEMUA PEMAIN DAN PENGURUSAN PASUKAN KEBANGGAAN TERENGGANU.


Kemenangan DRAMATIK. Itulah yang diperkatakan. Bagaimana semangat yang hampir luntur sebahagian pemain, pengurusan dan para penyokong di penghujung perlawanan bertukar kegembiraan.

Pastinya pemain pertahanan Kelantan iaitu Daudsu akan sukar melupakan detik kekecewaan pada malam perlawanan akhir tersebut. Dia pastinya disalahkan oleh para penyokong. Duri dalam daging pasukan Kelantan. Apa pun ia menjadi detik bersejarah buat pasukan Terengganu. Piala FA akhirnya di bawa Ke Kuala Terengganu.

SEMANGAT JUANG PERLU KE TITIK TERAKHIR

Apa yang ditunjukkan oleh barisan pemain pasukan Terengganu bukan sekadar sebuah kemenangan perlawanan akhir Piala FA 2011. Kita selaku penonton atau penyokong perlu mengambil iktibar melihat dari sudut berbeza.



Setiap apa yang kita lihat bergantung bagaimana kita melihat sesuatu perkara itu. Kalau kita melihat kemenangan pada malam tersebut hanya sekadar sebuah perlawanan bolasepak, maka kepuasan menonton akan kita perolehi.



Saya lebih suka melihat dari suatu sudut kehidupan kita mengejar impian hidup. Sebuah cita-cita. Tekad dan azam membara. Biarlah pada satu ketika kita bagaikan berada di penghujung kegagalan, selagi Allah belum mencabut nyawa daripada jasad, kita harus terus berusaha tanpa rasa jemu. Bukan mudah dan tiada apa yang mustahil. Siapa sahaja mampu lakukan. Tinggal hanya diri kita sendiri untuk menggapai sebuah kejayaan.

ANDAI PINTU GOL HILANG

Apa agaknya akan berlaku di Stadium Nasional Bukit Jalil jika kedua-dua pasukan kehilangan pintu gol masing-masing. Apa yang bakal dilakukan oleh penyerang sensasi Kelantan Mat Yo dan pemain berbahaya Terengganu Manaf Mamat dan Abd Hadi Yahya. Ke mana mereka harus tuju? Apakah matlamat penjaga gol pada masa itu? Apa pula tugasan penting pemain pertahanan? Apa pula peranan pemain tengah yang menjadi penyokong pemain penyerang mara ke pintu gol lawan.



Pastinya tiada apa yang mahu disorakkan oleh ribuan penyokong kedua-dua pasukan. Betulkan? Para pemain hanya menggelecek dan saling membuat hantaran antara satu sama lain. Tentu sekali ia membosankan. Bosan...Bosan....

Tanya diri pula. 

Apakah VISI dan MISI hidup aku selama ini. Apa yang kukejar hingga ke sini.?Apa yang kubawa sebagai bekalan? Apa yang aku mahu dalam hidup ini? Ke manakah destinasi yang aku bakal tuju di penghujung sebuah kehidupan ini?

Jawapan ada dalam diri masing-masing. Syaratnya kenali diri.

Jawab TIGA Persoalan Asas ini :

Dari Mana aku datang ? 

ALAM ROH & ALAM RAHIM

Untuk Apa?

Kita dilahirkan ke dunia ini.

Ke manakah pula destinasi kita?

ALAM BARZAKH KE ALAM MAHSYAR DAN DI PENGHUJUNGNYA......


DUA PINTU :-

PINTU SYURGA & PINTU NERAKA


Mahu ceramah lagi kah tuan?



Bukan ceramah. Sekadar ingatan bersama. Minat Bola tiada masalah. Tapi biarlah kita melihat bola itu bukan sekadar minat atau hobi atau peminat fanatik semata-mata. Lihat dengan mata hati dari sudut berbeza. Mungkin ada sesuatu yang istimewa bakal ditemui sebagai pengajaran hidup.



Apa ertinya sebuah perlawanan bolasepak tanpa Pintu Gol. Begitulah sia-sia hidup seseorang itu tanpa matlamat. Biarlah arah tuju hidup mendekatkan diri kepada Yang Maha Kuasa. Jika itu yang kita cari. Pasti dan yakin kebahagiaan hakiki akan ditemui.



Selamat Juang Pasukan Bolasepak Terengganu. Masih berbaki DUA Piala Lagi. Ayuh! Buktikan Terengganu Hebat!

Wallahualam.

Detik Kejayaan 

0 Komentar: