DISKUSI SEBELUM RAMADHAN

Posted: Monday, August 1, 2011 by WZWY in Labels:
0

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM. Alhamdulillah pada 31 Julai 2011, jadual pertemuan dengan guru penulisan saya berjalan sebagaimana dirancang sejak dua hari lepas.

RESTORAN RASA MAS SUNGAI BULOH
Tuan Haji Zakaria Sungib bukan asing lagi dalam dunia penulisan buku dan majalah. Sudah lama berkecimpung dalam dunia penulisan. Berbanding saya yang masih hijau. Seingat saya, pada bulan April 2009 beliau telah mengajak saya menyertai dunia penulisan ini bersama Galeri Ilmu Sdn Bhd. Walhal sebelum ini saya langsung tiada asas penulisan. Berdasarkan ilmu cetek pada sesi kelas pengajian pertama pada bulan Mei 2009, saya memberanikan diri menulis sebuah manuskrip dan akhirnya berjaya dibukukan. Impian Juara.

Kami berjumpa dan berdiskusi ilmu di Restoran Rasa Mas Sungai Buloh. Lebih kurang dua jam lima belas minit kami berdiskusi. Kebetulan pula restoran ini tidak putus-putus dikunjungi para pelanggan. Mungkin sarapan terakhir sebelum berpuasa pada esok hari.

PROJEK BARU

Syukur pada pertemuan ini banyak idea baru dihasilkan. Walaupun pada awalnya saya nampak sukar memikirkan projek baru ini, tetapi dengan bimbingan Tuan Haji Zakaria, Alhamdulilah saya semakin jelas dan nampak hala tuju projek terbaru ini. Apatah lagi projek ini bukan penulisan novel, maka saya perlu lebih banyak belajar dan terus belajar. 

Walaupun pada asalnya idea ini saya hanya lakar pada sehelai kertas dan tidak harapkan sesuatu yang hebat untuk dihasilkan. Namun pertemuan ringkas ini banyak memberikan impak besar dan cabaran untuk saya tunaikan. Insya-Allah, apabila ia menjadi kenyataan, maka saya akan war-warkan di ruang kecil ini. Doakan.

CADANGAN 'COVER' NOVEL

Satu perkara yang kami bincangkan ialah 'cover' novel novel-novel terbitan Galeri Ilmu sebelum ini terutama bagi kategori Awal Remaja. Saya mencadangkan sesuatu yang lain bagi novel terbaru saya yang sedang disunting. Insya-Allah bakal diterbitkan pada bulan September nanti. Tuan Haji Zakaria memberikan respon positif dan akan dibincangkan dengan pihak atasan. Semoga idea baru kurniaan Allah ini dapat direalisasikan pada 'cover' novel siri kedua penyiasat cilik: Adib Adibah.

NILAI TARBIYAH DALAM NOVEL
Satu perkara yang perbincangkan juga, pihak Galeri Ilmu Sdn Bhd (GISB ) akan cuba menjelaskan semula kriteria karya fiksyen Islami kepada novelis dan bakal novelis GISB. Di antara  kriteria yang menjadi tunjang kekuatan karya fiksyen Islami GISB ialah :

1) Dominasi Watak Tarbawi 

a) Watak yang diangkat menjadi watak utama di dalam karya Islami adalah watak yang dapat menjadi ikutan. Watak yang secara fitrahnya disenangi pembaca. Watak yang menampilkan dakwah lisanul hal ( melalui perbuatan ) mahu pun lisanul maqal ( melalui kata-kata ).

b) Watak yang berhubung dengan Tuhan- watak yang ada daya tahan dengan ujian Allah. Watak ini juga bukan watak anti-syariah.

c) Watak yang menyerlahkan keindahan Islam- watak yang faham Islam atau berkembang ke arah itu. Sifat lapang dada dan pemaaf lebih ditonjolkan.

d) Tidak mengangkat watak negatif sebagai watak dominan.


2) Dominasi Dialog Membina


a) Dialog sopan, berakhlak dan bernilai tarbiyah


b) Tiada dialog negatif melampau.


3) Babak dan Aksi Terkawal.


a) Babak dan aksi positif lebih dominan


b) Perilaku buruk/jahat tidak ditonjolkan sangat.


c) Selari dengan syariah.


d) Diselitkan akhlak dan adab Islam


4) Penceritaan Latar Menjana Imaginasi Positif.


- Penceritaan latar yang terkawal dan tidak berlebih-lebihan menceritakan yang negatif. Tiada gambaran jelas tempat maksiat seperti di disko dan lain-lain.


5) Memberi Kefahaman Islam Dan Menyerlah Keindahan Islam.


- Intellectual discourse' berorientasikan Islam.Ini dipengaruhi matlamat penulis dalam menghasilkan karyanya.


6) Natijah Yang Baik


- Memberi impak positif dan sentuhannya mengesankan hati dan akal.


Ini adalah sebahagian perkongsian untuk pembaca dan bakal-bakal novelis GISB. Insya-Allah pihak GISB mengawal karya-karya mereka daripada bercanggah dengan syariat Islam.


0 Komentar: