Kita Sentiasa Diuji

Posted: Monday, September 17, 2012 by WZWY in Labels:
0

"Bersabarlah, sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita." Inilah ungkapa yang mampu menjadi azimat di sebalik setiap ujian yang menimpa diri.

Jangan bimbang.

Kenapa?

Janji Allah tidak menguji seseorang itu melainkan kesanggupan mereka yang menerima ujian tersebut.

Kita tidak berhak untuk bertanya kepada Allah di atas apa yang berlaku ke atas diri kita. Kenapa bukan dia? Kenapa bukan mereka dan sebagainya. Semua itu di bawah kekuasaan dan pengawasannya. Apa kemampuan kita? Kita hanya hamba-Nya. Jangan pula kita bersangka buruk di atas segala yang berlaku.

Saya sedang diuji oleh-Nya.
Tuan-tuan juga sedang diuji oleh-Nya.
Kita semua sedang diuji oleh-Nya dengan pelbagai cara.

Bertahanlah.

Berzikir dan bina kekuatan menghadapinya.

Saya adalah manusia yang berdosa. Sentiasa pohon keampunan-Nya. Tewas dengan hasutan iblis? Memang kita perlu sentiasa berwaspada. Dekatkan diri pada-Nya. Insya-Allah segala ujian yang datang itu mampu ditangani dengan iman dan takwa.

Allah s.w.t. berfirman "Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram" (Surah Ar-Rad:28)

Berdoalah pada Allah SWT.

Jangan sesekali berputus asa kerana setiap apa yang berlaku itu terselindung seribu hikmah yang mampu dirungkai dan difahami oleh kita. Yakinlah dengan ketentuan-Nya. 

0 Komentar: