KIRA BAKI BANK MASA KITA

Posted: Saturday, September 29, 2012 by WZWY in Labels:
1

Saya sangat teruja membaca bab pertama buku yang baharu saya beli iaitu TEKNIK TERHEBAT BERESKAN KERJA, terbitan PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd. Persoalan yang disentuh ialah berkenaan BANK MASA kita seharian.

Apa itu Bank Masa?

Sedar atau pun tidak pada setiap hari Allah SWT mengurniakan kita 86,400 saat. Perumpamaan yang boleh kita faham ialah apa yang bakal kita lakukan apabila pada setiap pagi akaun bank kita dikreditkan RM86,400. Dan ia perlu dihabiskan sebelum menjelang pukul 12.00 malam.

Apa yang boleh kita lakukan dengan duit itu?

1) Membeli-belah
2) Belanja kawan
3) Makan & minum
4) Beli itu ini dan apa lagi pada jumlah berkenaan.

Setiap sen yang kita gunakan itu adakah bermanfaat atau sebaliknya?

Jika kita GAGAL manfaatkan jumlah RM86.400 itu, ia akan ditarik balik dan tidak akan dikembalikan semula.

Terasa rugi?

Rugilah kalau kita hanya mampu gunakan RM20,000 contohnya. Maka baki selebihnya akan ditarik balik tanpa boleh dipindahkan untuk akaun keesokkan paginya pula.

Begitulah dengan masa yang diperuntukan kepada kita. 86,400 saat Allah kurniakan kepada seluruh makhluk-Nya. Orang berjaya sama sahaja masa dengan orang yang gagal, orang kaya pun tiada masa lebih berbanding orang miskin. Semua diberi kredit masa yang sama.

Soalnya?

Bagaimana kita menggunakan masa tersebut. Bagaimana kita menguruskan masa seharian kita.

Dalam surah Al-Asr pun Allah telah jelaskan kepentingan masa. Namun begitu, ramai pula orang Islam yang tidak ambil endah. Begitu juga dengan diri saya yang bergelut dengan pengurusan masa.

Maka.

Kita manfaatkan setiap saat masa yang kita ada. Jangan persiakan dengan kerja-kerja melalaikan. Buat kerja perlu diutamakan dahulu. Ibadah jangan lupa di samping kesibukan tugasan harian.

Kita akan lanjut pada perbincangan seterusnya. Insya-Allah.

1 Komentar:

  1. satu ilmu yg bagus..perkongsian ulasan yg menarik