Eh! Dah masuk waktu.

Posted: Saturday, July 24, 2010 by WZWY in Labels:
0

Waktu cepat berlalu tanpa kita sedar. Ia sungguh pantas dan jauh meninggalkan kita jika terleka. Sebahagian besar umat Islam masa kini dikatakan leka dan asyik maksyuk dengan kehidupan duniawi semata-mata. Urusan ukhrawi semakin dipinggirkan. Benarkah begitu? 

Tepuk dada tanya IMAN!

Waktu mempunyai karakter tersendiri yang harus difahami oleh setiap manusia.

"Boleh abang terangkan karakter waktu ?"

"Insya-Allah."

"Pertama, waktu ini adalah cepat berlalu."

"Ia berlalu bagai angin lalu tanpa kita sedari. Contohnya dikatakan waktu kita gembira, ia berlalu dengan pantas tanpa sempat menoleh kiri dan kanan. Apabila tiba waktu bermuram durja, hari yang dilalui bagaikan jarum jam terhenti. Pada hakikatnya ia tidak begitu dan hanyalah mainan perasaan kita sahaja. Waktu berlalu setiap hari adalah tetap sama."

"Betullah bang, saya juga alami perkara yang sama."

"Contoh paling mudah ialah apabila seseorang lakukan perkara sama pada setiap hari. Pagi hingga petang pergi kerja. Bila tiba waktu malam keluar minum dan bersukaria dengan rakan-rakan. Sedar tidak sedar usia sudah menjangkau 30an atau 40an atau pun 50an."

"Bila ditanya, apa yang telah tuan lakukan sepanjang hidup 35 tahun ini?"

Mereka tergaru-garu dan hanya menjawab."Entahlah."

"Sungguh malang bagi seseorang manusia diberi cukup sifat dan kesihatan yang baik tetapi leka dan tidak pernah berusaha mendekati ilmu-ilmu Allah sebagai bekalan ke akhirat."

Firman Allah s.w.di dalam Surah Al-Nazi'at , ayat 46 bermaksud :" (Sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang yang bersalah merasa ) pada masa melihatnya: Seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau paginya sahaja."

"Bang, karakter kedua macam mana?"

"Kedua, setiap masa yang telah berlalu tidak akan kembali lagi."

"Memang betul bang. Saya pun rasa menyesal apabila terkenangkan apa yang telah dilakukan 4-5 tahun lepas."

"Kita tidak perlu sesali. Mungkin itu baik untuk kita sebagai peringatan hari ini."

"Abang ingin kongsikan ungkapan oleh Hassan al-Basri :"Tiadalah suatu hari yang memancarkan sinar fajarnya melainkan diseru:"Wahai anak Adam! Akulah kejadian yang baharu, aku menjadi saksi ke atas amalanmu. Maka ambillah bekalan daripadaku; sesungguhnya apabila aku berlalu pergi, aku tidak akan kembali lagi sehingga hari Kiamat."

"Subhanallah, bang. Cukup terkesan."

"Jika hari ini kita banyak melakukan kerja sia-sia. Tinggalkanlah ia. Sayangilah waktu yang diruangkan oleh Allah kepada kita. Buatlah sesuatu bermanafaat untuk agama, diri, keluarga dan masyarakat."

"Kalau asyik borak sahaja macam mana?"

"Kalau borak memberi kebaikan tidak mengapa. Jangan ia sebuah sesi umpat-mengumpat."

Senyum sinis. "Terkena lagi."

"Karakter ketiga pula ialah waktu itu suatu perkara yang amat atau tinggi nilainya."

"Oleh itu, peliharalah ia dengan sebaik-baiknya. Kita tidak pasti apa bakal menanti pada esok hari atau lusa atau tahun depan sekali pun."

"Dikatakan bahawa Ibnu Mas'ud Radiallahu'anhu mengatakan:" Aku tidak menyesali akan sesuatu lebih dari sesalanku pada suatu hari yang terbenamnya matahari sedangkan ajalku semakin mengurang tetapi amalanku tidak bertambah."

"Renung-renungkan."

"Bang,mendalam sungguh maksudnya."

"Jadi, jika kita mahu keberkatan di dalam kehidupan seharian. Kita perlu mengikut cara pengurusan waktu harian menurut kacamata Islam sepenuhnya."

"Contoh pengurusan waktu harian muslim?"

" Pertama, kita bangun awal pagi dan kerjakan solat Subuh berjemaah. Kedua, melakukan solat sunat Dhuha. Ketiga, bekerja dengan penuh tanggungjawab. Keempat, dirikan solat dengan berjemaah. Kelima, basahi lidah dengan zikir-zikir. Keenam, tidak melewatkan tidur kerana ingin bangun awal pada keesokkan hari. Ketujuh, mendirikan qiamullail. Kelapan, sentiasa ingatkan Allah."

"Mungkin ada lagi yang saya tidak sebut di sini. Tapi ini adalah yang terbaik untuk kita amalkan."


"Boleh tahan juga, amalan-amalannya."

"Itulah yang sebaik-baiknya dan berusaha melakukannya."

"Terima kasih bang. Insya-Allah kita bersua lagi."

"Sama-sama. Kita berusaha berubah atau berhijrah."

"Insya-Allah."

Jika ada sebarang kesalahan atau kelemahan di pihak saya. Mohon ditegur untuk kebaikan semua. Insya-Allah. Semoga Allah redha.
Hari ini usiaku bertambah lagi.Teruskan usaha mencapai matlamat hidup. 
Terima kasih dan moga rahmati kalian Saudara Zamari (rakan TADIKA ) & Saifuddin (Rakan SMAS).Kongsi cerita di Al-Rafi Bistro.

0 Komentar: