Bulan Penuh Berkat

Posted: Saturday, August 22, 2009 by WZWY in Labels:
0

Bulan Ramadhan datang lagi. Petang semalam pun saya sendiri terperangkap dalam kesesakan jalan raya dan juga kesibukan ramai orang yang mengunjungi pusat membeli belah. Persiapan barang dapur menjadi agenda wajib tetapi dibulan puasa ini ia agak istimewa. Ia bukan hanya persiapan berbuka tetapi makanan untuk bersahur perlu disediakan.

Petang nanti, suasana cukup biasa bagi orang Malaysia ialah pelbagai juadah dan entah dari mana datang bermacam-macam makanan akan muncul di bazar Ramadhan. Semua kelihatan sibuk dengan pesiapan untuk berbuka. Jari sepuluh belum tentu cukup untuk membawa plastik dipenuhi makanan dan minuman.

Begitu juga di surau atau masjid, pada minggu pertama akan dipenuhi jemaah. Imam, bilal dan AJK masjid/suaru tersenyum lebar apabila rumah Allah menjadi tumpuan berbanding sebelum ini hanya sebaris atau tidak cukup pun sebaris datang berjemaah. Masuk minggu kedua ia akan menyusut dan sehinggalah hari-hari terakhir 10 Ramadhan, pusat-pusat membeli belah menjadi tumpuan. Surau dan masjid kembali sepi. Adakah ini perlu kita jadikan rutin masyarakat kita? Adakah senario ini perlu kita isi dalam bulan penuh keberkatan ini? Semoga tahun ini kita semua mendapat keberkatan dan kerahmatan Allah. Apatah lagi dengan penularan penyakit-penyakit baru di dalam dunia. Sepatutnya ia menjadi petunjuk untuk mempertingkatkan keimanan dalam diri.

Salam Ramadhan!

0 Komentar: