Takutkan Siapa?

Posted: Sunday, August 16, 2009 by WZWY in Labels:
0

"Tolong ambil fail di atas meja sana," Lina tanpa membantah pantas ke arah meja di tepi pintu masuk.

"Saya mahu awak beritahu semua staf bahawa kita sekarang ada peraturan baru di pejabat ini," Lina mengangguk faham dan mengambil memo untuk dicetak dan diedarkan.

"Sila keluar sekarang!" perintah Dato' Abu sambil menghempas fail ke meja. Lina masih terpingga-pingga memikirkan apakah kesalahan telah dilakukannya terus keluar dengan wajah sugul.

Itulah sebahagian dialog atau peristiwa sering berlaku dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang pekerja. Kita bukan hamba kerana dibayar gaji tetapi kita akan akur setiap perintah ketua atau bos.

Kita juga akan tergopoh gapah pada saban pagi kerana bersiap-siap ke pejabat. Jika tidak, punch card merah menanti. Kita akan siapkan kerja mengikut jangka masa ditetapkan.

Begitu juga sebagai seorang pelajar,kita akan siapkan tugasan diberikan mengikut jadual dan memastikan hasil kerja kita adalah yang terbaik.Masing-masing berlumba-lumba untuk lulus cemerlang.

Walau bagaimanapun kehidupan kebanyakan manusia hari ini cukup berbeza dan lupa kepada tanggungjawab utama yang wajib ditunaikan. Saudara-saudara lihat di sekeliling, apakah realitinya yang berlaku. Adakah semuanya mengikut apa yang digariskan oleh Allah s.w.t?Adakah saya atau saudara-saudara seperti mereka?

Firman Allah s.w.t :
Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berpaling dari pada-Nya, sedang kamu mendengar (perintah-perintah-Nya). ( Surah al-Anfaal:20)

Manusia lebih takutkan perintah dan arahan ciptaan manusia berbanding perintah dan arahan Allah s.w.t.Kenapa perkara ini boleh berlaku? Siapa Bos atau Tuan kita sebenarnya? Milik siapakah kita ini?

Kita hanya manusia biasa yang tidak sunyi melakukan kesilapan atau kesalahan. Mungkin ia disengajakan atau sebaliknya. Jika tersedar, kita memohon keampunan-Nya. Semoga kita sentiasa berada di atas landasan kehidupan seorang muslim atau muslimah diredhai-Nya.

Fikir-fikirkan : Majikan/Bos/Ketua kita hanya mampu menyediakan gaji dan kemudahan di dunia semata-mata, tetapi Allah memberikan ganjaran tidak terhingga di dunia dan di akhirat. Oleh itu, sama-sama kita mengimbangi perintah atau arahan kedua-duanya. Semoga kita termasuk ke dalam golongan orang-orang beroleh kejayaan.

Wallahualam!

0 Komentar: