CCTV oh CCTV

Posted: Monday, August 10, 2009 by WZWY in Labels:
0

KUALA LUMPUR, 12 Jan (Bernama) -- Kerajaan meluluskan peruntukan khas berjumlah RM75 juta untuk pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan berisiko jenayah yang tinggi di negara ini, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Ong Ka Ting hari ini.

Beliau berkata buat permulaan, bantuan itu akan diberikan kepada 25 Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang berisiko jenayah tinggi berdasarkan statistik polis tetapi menghadapi masalah kewangan untuk memasang CCTV.

Selain itu, PBT di Johor, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan antara kawasan yang akan mendapat bantuan pemasangan CCTV sebelum dilaksanakan di seluruh negara, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Hartanah Tahunan 2008 di sini.
________________________________________

Saya rasa semua sudah maklum apa, bagaimana, bila, di mana, kenapa dan pelbagai persoalan lagi tentang penggunaan CCTV. Secanggih mana CCTV itu, kegiatan jenayah masih lagi terus berleluasa. Kenapa berlaku demikian?

Jawapan = TAKWA kepada Allah s.w.t

Selagi manusia di atas muka bumi ini hidup tanpa bersandarkan kepada hukum Allah s.w.t, maka gejala sosial ini berterusan menjadi satu penyakit kepada kita semua.

“Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu”.{Al Hujuraat 13}

Jika seseorang itu takutkan Allah, kehidupan seharian kita diibarat sedang berada di bawah sebuah CCTV Yang Maha Kuasa. Di mana sahaja kita berada, kita tidak dapat elak dan sembunyikan diri.

Kata seorang penceramah motivasi yang saya sempat tonton di kaca TV beberapa hari lepas, untuk mengukur seseorang itu bertakwa atau tidak mudah sahaja. Setiap perlakuannya itu berlandaskan hukum Allah sama ada secara terang atau bersembunyi. Contohnya: Jika seseorang itu ada kuasa atau pangkat, ditawarkan ganjaran atau rasuah, walaupun tiada sesiapa melihat, dia takut dan menolaknya kerana dia tahu bahawa Allah sedang memerhatikannya dan dia sedar dua malaikat sedang mengawal pada setiap langkahnya. Ini kerana malaikat pada setiap hari akan berjumpa Allah dan melaporkan setiap perlakuan hamba-hamba-Nya.

Oleh yang demikian, jika semua manusia bertakwa kepada Allah, kita tidak memerlukan lagi penciptaan dan penggunaan kamera CCTV ini kerana CCTV Allah s.w.t lagi hebat dan akan ditayangkan semula pada hari akhirat kelak.

Selagi manusia tidak mendekati Allah s.w.t, selagi itulah kehidupan masyarakat akan kucar kacir dan pastinya suatu hari nanti negara kita akan menghadapi situasi sukar.

Semoga kita semua berada dalam kerahmatan-Nya. Begitu banyak dugaan yang kita hadapi pada setiap hari.

Wallahualam.

0 Komentar: