I WANT TO BE A WRITER : Perkongsian Hidup Seorang Penulis

Posted: Sunday, June 10, 2012 by WZWY in Labels:
0

PERTAMA KALI saya menatap kulit buku ini, saya menganggap buku ini sebuah buku panduan penulisan biasa. Apabila saya membuka helai demi helai, buku ini lebih daripada sekadar buku panduan penulisan kerana Ummu mencatat perjalanan hidup beliau dengan begitu menarik sekali. Bukan itu sahaja, pembaca akan mendapat ibrah melalui pengalaman yang dilalui oleh beliau.

Sebelum bertolak, abah mengagihkan pen dan buku nota kecil kepada saya dan adik. Tulis apa sahaja yang Kak Ummu dan Kak Na nampak di jalan raya," kata abah.

Saya mengerut dahi. "Apa dia, abah? Nampak pokok pun tulis?" tanya saya.

Abang mengangguk.

"Kereta pun tulis?"

Abah mengangguk lagi.

"Tulis apa yang tercatat di papan tanda sepanjang kita balik nanti," pesan abah lagi.

Saya mengetap bibir mendengar arahan abah yang pelik itu tetapi tidak membantah. Menulis adalah kerja paling saya sukai.

Apabila sahaja van bergerak, saya dan adik giat mencatat. Abah dan emak bersembang di hadapan. Selalu juga saya bertanyakan abah tentang apa yang mahu ditulis lagi. Ini kerana terlalu banyak kereta dan pokok yang ditemui sepanjang jalan. Saya mulai bosan. ...........

Apabila sampai masa pulang di Kuala Lumpur, saya tidak bersemangat lagi menerima buku nota kecil dan pen daripada abah. Bahkan saya tidak bersemangat naik van dan bernasyid bersama adik-adik. ...........

Catatan yang saya tulis ketika pulang ke kampung itu disimpan oleh abah. Saya kemudiannya mendapat tahu yang abah menggunakan sebahagian maklumat dalam catatan nota tersebut untuk novelnya. Oleh sebab ketika itu abah sedang memandu, jadi abah melatih saya dan adik-adik mencatat maklumat perjalanan untuknya. Jauh daripada itu saya terkesan dengan latihan abah, proses itu mnegajar saya peka pada persekitaran. Pelajaran yang lekat pada diri hasil didikan abah ini, saya selalu memastikan ada buku catatn dan pen dalam beg sebelum bergerak ke sesuatu tempat.

Ini adalah sebahagian petikan di dalam bab ketujuh. Helah Abah.

Ummu juga berkongsi lima tips penulisan dan contoh manuskrip Telemovie Disapa Izrael. Oleh itu, buku setebal 322 yang berharga RM22 ini sangat sesuai dibaca oleh semua. Istimewa buku ini bagi bakal penulis akan mendapat inspirasi dan mengetahui kehidupan seorang penulis. Semoga perkongsian menarik Ummu ini dapat memberi manfaat buat semua pembaca.

Di antara bab menarik dibaca ialah :

1) Pacat Masuk Kain
2) Hantu
3) Mulai Menulis Diari
4) Haid Pertama
5) Budak Ketot
6) Menulis Novel Pertama
7) Cinta Haramain
8) Berkat Ikut Kata Suami
9) Apa Lagi Perlu Ditulis?

Tahniah buat Ummu Hani Abu Hassan.

Beli Online di laman ini.

0 Komentar: