TAHU TAPI BUAT

Posted: Wednesday, July 13, 2011 by WZWY in Labels:
0

BERTAQWALAH kepada Allah Yang Maha Agung.

TAKUTKAN Allah.

JAUHI DOSA!

Tinggalkan amalan-amalan DOSA.

Siapakah lebih berkuasa?

Jangan menjadi seorang MUNAFIK.

ALLAH itu Maha MELIHAT & Maha MENGETAHUI.

"Dewasa ini ramai orang bercakap tentang ISLAM, tentang IBADAH, tentang HUKUM-HAKAM, tentang DOSA & PAHALA, tetapi MEREKA sendiri tidak mampu untuk MELAWAN HAWA NAFSU sendiri. Melakukan DOSA tanpa segan silu walaupun TAHU, ALLAH nampak apa yang mereka lakukan walaupun bersembunyi daripada pandangan manusia." Demikian nasihat seorang sahabat.

KENAPA BEGITU?

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Siapa yang menipu kami maka dia bukan golongan kami” (HR Muslim).

Entah mengapa, mempunyai ILMU yang cukup tetapi masih lagi sanggup melakukan pelbagai dosa. 

"Itulah ujian Allah pada hamba-hamba-Nya. Mereka diuji dengan pelbagai cara."

Sesungguhnya ILMU dan AMAL tidak semestinya bersatu. Memang dirasakan tidak wajar seseorang yang berilmu tapi masih tiada rasa segan dengan Allah untuk melakukan kemungkaran yang nyata. Apatah lagi seseorang yang TIADA asas agama. Memang layak kalau hidup bergelumang DOSA. Tidak mahu dan berminat untuk kenali siapa Pencipta alam ini.

"Setiap perkara dilakukan bersembunyi itu adalah DOSA."

"Iya kah?"

"Kamu masih ragu-ragu?"

"Hmmm."

"Pernah lihat seorang pencuri terang-terangan mencuri di depan khalayak ramai?"

Menggeleng.

"Pernah lihat seseorang yang terima rasuah di depan orang ramai tanpa ada rasa malu?"

Mengeleng lagi.


"Jadi apabila seseorang itu lakukan perkara yang tidak mahu dilihat oleh orang lain, bersembunyi, dan berahsia adalah petanda dia sedang lakukan dosa."

"Bukan dalam semua perkara kan?"

"Ya, saya setuju. Tapi kita akan tahu kita lakukan dosa atau tidak apabila rasa berdebar-debar, apatah lagi dilihat oleh orang lain."

"Jadi, jika merasakan diri itu sedang lakukan DOSA, bertaubatlah...bertaubatlah...pinta kepada-Nya."

Terlalu singkat hidup ini jika masih tidak kenal apa itu dosa dan pahala sedangkan masing-masing sudah belajar dan tahu apa yang sepatut dibuat dan sebaliknya. Cuba tanya diri sendiri sekarang. Apakah yang aku lakukan tahun lalu, bulan lalu, minggu lalu, semalam, sebentar tadi, adakah amalan-amalan aku itu diredhai-Nya? Padahal aku tahu dan cukup tahu mana sifat mahmudah dan mana sifat mazmumah. Aku tahu..aku tahu....Ya Allah!

LAWAN LAH ! LAWAN LAH ! SEGALA GODAAN HAWA NAFSU DAN SYAITAN ITU. JANGAN TERPERANGKAP BUAT KESEKIAN KALINYA. INGATKAN ALLAH. JANGAN HANYA TAHU UCAPKAN SAYA BERTAUBAT...SAYA BERSYUKUR...SAYA TAAT PADAMU...TAPI...

YA ALLAH AMPUNI SEGALA DOSA-DOSA KAMI.

0 Komentar: