Di usia begini masih....

Posted: Thursday, November 24, 2011 by WZWY in Labels:
0

IMAM BAIHAQI dalam bukunya al-Hadiqah menyebut bahawa, "Tidak diragukan lagi, di atas muka bumi ini seluruh umat manusia sejati adalah seorang pedagang yang sedang bermusafir. Barang dagangannya adalah PERBUATAN BAIK DAN BURUK. Tujuan bermusafir ini pula ialah ke syurga abadi. Ia hanya diperuntukan kepada mana-mana pedagang yang mahu bekerja keras dan bukan untuk pedagang yang sebaliknya. Seseorang yang tidak bekerja keras melakukan kebaikan akan menderita dan berada dalam kerugian. Modal pedagang pula ialah umur, dan setiap detik dari waktu hidupnya adalah harta-harta yang mungkin dibelinya. Mungkin ia dibiarkan begitu sahaja."

Ini bermakna apabila umur sudah habis, seseorang pedagang itu perlu mengundurkan diri dari pasar perdagangan ini. Cukuplah sampai di situ sahaja. Dan kemudian akan tiba pula masa menghitung segala amalan kebaikan dan keburukan di pasar dagangan tadi (dunia). Dan bila tiba hari penentuan. Seseoran itu akan menuju ke pintu syurga atau neraka.

Cepatnya umur berlalu

Pejam celik,pejam celik. Waktu berlalu meninggalkan masa silam yang mustahil diketemui semula. 
 
Seorang lelaki sedang bersandar di kerusi simen. Di depannya sayup mata memandang lautan biru. Indah dan menyedarkan. Dia seakan tidak percaya. Dia keluarkan kad pengenalan yang dijaga elok di dalam dompet duit. Dia menggarukan kepala. Turun bagai debu-debu segala ibu kelumumur dari atas kepalanya. Usianya sudah menganjak ke angka 40an. Memang tidak terduga. Masa sepantas itu. 

Dia termenung sendirian, "Banyak manakah amalanku yang baik-baik selama ini?"
Dia tiada jawapan. Dikerjakan perintah Allah SWT lima waktu sehari semalam. Berpuasa sebulan di bulan Ramadan. Belum berkemampuan mengerjakan haji. Segala perkara berkaitan zakat sudah dilunaskan. Namun jiwa masih tiada ketenteraman. Kenapa?
Diperhitungkan segala amalan-amalannya. Memang agak jauh. 
 
"Masih jauh dengan pintu syurga abadi," desisnya sendirian.

"Biar Allah tentukan. Waktu masih belum terlewat. Bertaubat pada-Nya. Berubahlah ke arah kebaikan dan memperbanyakkan zikir dan amalan kebaikan." Satu suara muncul di saat-saat dia perlukan jawapannya.
 
"Di usia begini, masih tiada keseimbangan pintu rezeki dan pintu perbelanjaanku. Di usia begini anak-anak masih kecil dan perlukan perhatian dan kasih sayang. Di usia begini, hilang rasa dicintai dan dirindui. Semuanya menjadi satu bebanan  yang maha berat bagi diriku. Segala kemungkinan perlu diperhitungkan. Tiadakah kesempatan untukku perbetulkan segala kesilapan. Tapi tiada pengertian di atas segala apa dilakukan. Tiada ihsan lagi buat diriku. Semuanya menjadi kosong. Semuanya tiada erti lagi walaupun apa jua dilakukan kini. Baik sudah tidak dipandang. Hanya keburukan dan kekurangan juga menjadi ingatan dan luahannya. Apa lagi yang aku ada? Kosong dengan segala kesulitan ini."

Biarkanlah masa terus berlalu. Namun harus ingat bahawa isikan waktu yang ada itu dengan kebaikan dan amalan ikhlas kepada-Nya. Berdoa dan perbanyakkan amalan sunat. Berfikirlah dengan positif. Fikirkan yang baik-baik. Berbaik sangka. Dan hadapi segala kemungkinan yang sudah ditentukan oleh Allah SWT.

Allah Maha Penyayang dan Maha Pemberi.

0 Komentar: