Patuhi Syarat Menjadi Penulis

Posted: Friday, May 22, 2009 by WZWY in Labels:
0

Dalam apa jua bidang yang diceburi, pasti ada syarat-syarat yang wajib dipatuhi jika ingin berjaya dalam bidang tersebut.

Berdasarkan pembacaan saya tentang dunia penulisan ini, antara syarat-syarat yang wajib saya patuhi dan ikuti ialah :

1- Minat Untuk Membaca.
2- Minat Terhadap Ilmu
3- Rajin Menelaah
4- Bertanggungjawab
5- Jujur
6- Ikhlas Dengan Penulisan
7- Bersedia untuk dikritik.
8- Gigih dan Sabar.
9- Sanggup mengubah rutin hidup.
10- Mulakan menulis.....

Sukar atau tidak jika sudah ada tekad dan keazaman membara dalam diri, apa juga halangan pasti jua akan diredahi. Hendak atau tidak, jika ingin berjaya, patuhi segala syarat-syaratnya dan jangan mudah untuk menyerah kalah sebelum berjuang. Bak kata peribahasa " kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya". Semoga keazaman ini akan terus berkekalan dan semakin meningkat. Tanya diri, apa yang aku mahu, apa yang aku kejar, apa yang aku tahu, apa yang aku takutkan?....

* cadangan untuk dibaca : Buku 'menjadi penulis jutawan' (Nimoiz TY), Tips Menjadi Penulis Bestseller ( zamri Mohamad)
* jika ada cadangan lain, silakan....

0 Komentar: