Akhirnya bergelar JUARA...

Posted: Friday, December 31, 2010 by WZWY in Labels:
0






















Minggu ini Kejohanan Bolasepak AFF Suzuki masih hangat diperkatakan, Masing-masing hebat menjadi pengulas atau pengkritik sukan bolasepak. Pelbagai pendapat atau andaian dibuat. Ada suara-suara nakal berpendapat selepas ini jurulatih dan pemain akan dapat sebidang tanah serta pelbagai imbuhan lain lagi.
Nikmat Juara.

Tahniah buat pasukan Malaysia.

Pernah tak saudara menjadi JUARA dalam apa jua pertandingan?
atau

Pernah tak saudara melatih pasukan atau individu hingga mereka bergelar juara?

Ia satu situasi yang paling bahagia pada masa itu setelah perancangan, latihan dan strategi menjadi dan membuahkan hasil. Kejayaan pasukan Malaysia dilihat sebagai permulaan terbaik untuk pasukan negara terus mencipta kegemilangan sukan bolasepak di negara kita. Ia tidak lagi dianggap pasukan belasahan.
Paling sukar pula ialah kekalkan kejuaraan. 

Apa yang saya belajar ialah kita perlu PERCAYA bahawa kita mampu lakukan sesuatu yang kita mahu laksanakan. Jika rasa PERCAYA ini tiada, tidak mustahil kita akan menuju ke pintu KEGAGALAN.

Apa yang dikesalkan.

KESAL dan MARAH apabila gelagat kedua--dua pasukan yang tidak berdisiplin dan hilang nilai moral masing-masing. Saling tuduh menuduh dan boleh menjejaskan hubungan baik rakyat di kedua-dua negara.

Isu LASER hangat diperbincangkan. Kedegilan segelintir penonton menyebabkan pasukan Malaysia dikatakan 'dibantu' untuk cipta kemenangan.

PALING dikesalkan ialah apabila nama negara MALAYSIA ini dipermainkan. Di mana ada rasa tanggungjawab dan kesedaran hidup serumpun. MALAYSIA ditukarkan kepada MALINGSIA. Maling bermaksud PENCURI ( pada pengetahuan saya ). Siapakah pencuri di sini?

Adakah jutaan rakyat Indonesia di negara ini bersetuju?

Bila IMAN hilang dalam diri menyebabkan seseorang itu sanggup lakukan apa sahaja demi sebiji BOLA.

Harapan saya agar barisan pimpinan negara lakukan sesuatu agar perkara ini tidak berulang lagi. Jangan kerana bola, maruah negara tercemar begitu sahaja. Di mana letaknya air muka kita sebagai rakyat di negara berdaulat ini?

Lakukan sesuatu.

0 Komentar: