Ke PWTC dengan Kereta Lipan

Posted: Monday, December 27, 2010 by WZWY in Labels:
0

Pada 26hb Disember 2010 berkesempatan bawa isteri dan 4 Hero ke Pesta Buku Kanak-Kanak Kuala Lumpur di PWTC. Memang sudah dirancang jadual ke sana. 

Pengalaman pertama anak-anak.
 
Anak-anak begitu teruja apabila hari ini perjalanan tidak seperti biasa apabila pertama kali ke Kuala Lumpur menggunakan perkhidmatan awam iaitu Komuter. Ditemani rakan sekerja En. Tariq.

Alhamdulillah perjalanan lancar dengan bayaran tambang sebanyak RM6.40 dari Stesen Sg. Buloh ke Stesen Putra. Masa 15 minit dikira cukup pantas bagi satu perjalanan ke Kuala Lumpur daripada Sg. Buloh. Kalau guna kereta rasanya lebih lama lagi.

Tiba di PWTC pun masih awal lagi sekitar pukul 10.32 pagi. Pengunjung pun masih kurang. Jadi senang untuk atur langkah. Apatah lagi dengan pelbagai kerenah anak-anak. Ia sesuatu yang tidak normal jika mereka diam tanpa ada sesuatu yang mereka lakukan.


Novel baru. 

TIGA buah novel sempat dibeli pada kali ini iaitu Novel Sejarah Islam karya Pak Latip iaitu Hijrah : Permulaan Sebuah Kegemilangan, novel Maria hasil karya novelis Turki iaitu Emine Syenlikogiu dan novel Wasilah Cinta Weera, hasil tulisan Rose Harissa. Isteri pula dengan beberapa buah buku masakan dan anak-anak dengan buku-buku komik serta alat permainan. 


Tidak selesa?

Senario biasa sebagaimana Pesta Buku Antarabangsa KL apabila beberapa buah 'booth' yang agak agresif memperkenalkan prosuk masing-masing. Bagi saya ia suatu situasi biasa dan terpulang kepada kita sama ada untuk layan atau sebaliknya. Cuma ada rakan yang mengadu kurang selesa dengan suasana demikian dan dikatakan mengganggu kosenterasi untuk memilih bahan bacaan sesuai.


Intai antara nampak.

Saya sempat mengunjungi dua buah 'booth' yang menjual produk GISB termasuklah dua buah novel saya iaitu Impian Juara dan Ops Menjejak Pencuri. Rasa bangga juga apabila melihat ada pengunjung cilik yang berminat dan membawa pulang novel tersebut. Novel Ops Menjejak Pencuri mencatat jualan memberansangkan sepanjang dua bulan lepas. Saya melihat pihak GISB semakin giat memperkenalkan buku-buku dan novel-novel terbitan mereka. Novel Ops Menjejak Pencuri pun dimasuk senarai dalam PILIHAN POPULAR kedai buku POPULAR.

Salah Tren.


"Kenapa kosong saja tren ni?" Saya bertanya.


Tariq pandang ke gerabak depan. “Ya lah! Kosong."


Saya pun naik hairan. "Mungkin berhenti rehat."

Kebetulan selepas itu pemandu KTM Komuter lalu di situ dan memaklumkan Batu Caves stesen terakhir. Kalau mahu ke Sg. Buloh kena naik Tren Rawang. 

"Nampaknya kita salah tren. Kena pergi semula ke stesen Putra," bisik saya.

"Tidak apalah, pengalaman naik Komuter," kata Tariq.

 
Semangat Membara.

Satu perkara menjadi motivasi diri apabila mengunjungi pesta buku sama ada di Kuala Lumpur dan di luar Lembah Klang ialah semangat untuk menulis membuak-buak dalam diri. Apatah lagi apabila melihat hasil karya sebelum ini berada di atas rak. Keinginan untuk melihat hasil karya sendiri berderet di atas rak sebagaimana novel-novel Pak Latip. Kebetulan sempat berjumpa dengan Pak Latip dan minta autograf. Rasa tidak sabar menanti novel ketiga akan berada di pasaran awal tahun depan.

Satu perkara lagi yang saya boleh dikongsikan ialah SEMANGAT MEMBARA perlu ada dalam diri masing-masing. Saya suka kongsikan langkah-langkah yang saya amalkan dalam proses mencipta keazaman membara iaitu :

1) MENETAPKAN MATLAMAT

2) MENGHASILKAN KEAZAMAN MEMBARA

3) PERANCANGAN

4) BERTINDAK

5) PELIHARALAH KEAZAMAN MEMBARA ANDA AGAR IA KEKAL HIDUP

Ini semua saya pelajari daripada buku tulisan Dr. Asrul Zamani iaitu Keazaman Membara. Di samping itu pembacaan buku-buku dan novel-novel dapat meningkatkan semangat untuk saya menulis.

"Di mana kita berada sekarang dan di mana kita akan berada esok harus ditentukan dengan menggunakan perasaan kita, kerana ia tahu arah mana yang seharusnya kita ambil."

- Dr. Asrul Zamani

Daripada Aisyah r.ha., Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya :

"Bahawa Allah mencintai seseorang yang apabila ia mengerjakan sesuatu kerja, ia laksanakan dengan cemerlang."

* sempat juga mengadap kartunis Dwen untuk dilukis muka temban ini. :))

0 Komentar: