Bukan HOBI tapi KERJA

Posted: Thursday, December 16, 2010 by WZWY in Labels:
0

Dua tiga hari yang lepas sempat berjumpa dengan Tuan Zakaria Sungib, Editor Kanan GISB. Apabila berjumpa, saya tidak lepaskan peluang untuk minta pandangan dan tunjuk ajar beliau.


Kebetulan pada masa itu beliau tunjukkan hasil karya terbaru Saudara Hilal Asyraf dan Novelis Muda GISB, Nurina Izzati. Tahniah buat mereka berdua terutama sekali Adik Nurina Izzati yang baru berusia 13 tahun ( kalau tidak silap saya ) sudah mampu menghasilkan novel pertamanya. Berbanding saya, ketika berusia lewat 30an baru mula menulis. Cabaran buat saya juga untuk terus menghasilkan karya-karya yang berkualiti dan digemari oleh pembaca. Ia bukan kerja mudah atau sekelip mata sahaja.


Gunakan MATLAMAT bagi membangunkan diri.
Itulah pegangan saya apabila mula menceburi dunia penulisan ini. Apabila ditunjukkan jalan oleh Tuan Zakaria Sungib pada April 2009 yang lalu, saya tidak pandang belakang untuk terus mengutip seberapa banyak ILMU berkaitan sebagai bekalan mengharungi kehidupan sebagai seorang NOVELIS.

MATLAMAT adalah SATU ketika itu...HASILKAN SATU NOVEL SEBELUM DISEMBER 2009. Alhamdulillah, ia jadi kenyataan dengan izin Allah SWT apabila Impian Juara berada di rak kedai-kedai buku pada Disember 2009.

Sekarang MATLAMAT saya makin TINGGI...mahu hasilkan DUA buah novel pada bulan Disember 2010 ini. Satu sudah terlaksana apabila sudah serahkan Manuskrip Impian Juara 2 pada 10 Disember 2010 kepada Editor Tuan Amir Hamzah.


Sekarang sedang menulis sebuah manuskrip lagi iaitu Siri Kedua Adib Adibah:Penyiasat Cilik.


"Ini adalah projek terbaru saya."


Tuan Zakaria meneliti rangka babak ke babak siri kedua dan bertanya." Bila nak mula tulis."


Saya menjawab," Sekarang."
 

Walaupun sekarang bertarung dengan musim peperiksaan OUM. Nampaknya saya kena bahagikan masa agar tidak masuk dewan peperiksaan dengan 'kepala kosong'. Harap-harap dapat jawab dengan tenang.


Tiada ALASAN jika mahukan KEJAYAAN
Walau sesibuk mana sekalipun, saya perlu siapkan juga Manuskrip Adib Adibah Siri Kedua ini sebelum tarikh akhir. Saya mahu pastikan novel ini berada di booth Galeri Ilmu pada PBAKL 2011 nanti. Itu MATLAMAT saya.

Saya tidak boleh berikan apa-apa ALASAN kecuali kehendak Yang Maha Esa.

Alasan menjadikan saya LEMAH dan TIDAK BERSEMANGAT.

Walaupun begitu segala perkara rutin harian perlu dilaksanakan juga tanpa kompromi. Tanggungjawab sedia ada jangan diabaikan. Kerja tetap kerja. 

Menulis bukan hanya sekadar HOBI...tetapi KERJA dan perlu dilakukan dengan cara yang TERBAIK. 

Saudara juga ada IMPIAN...laksanakan dengan MATLAMAT yang JELAS.
Wallahualam....

11.02am Cafe Annur Subang Permai.



0 Komentar: