RELAX DULU!

Posted: Monday, July 6, 2009 by WZWY in Labels:
3

Hampir dua minggu memerah otak, akhirnya draf pertama manuskrip novel awal remaja dapat disiapkan.

Walaupun tajuk novel ini belum lagi diputuskan, beberapa nama tajuk sesuai sedang difikirkan. Tapi ia terpulang kepada pihak editor.

Ini adalah hasil karya pertama,oleh itu saya tidak menjangkakan sesuatu luar biasa. Ia dikira pencetus atau pemecah tembok yang sentiasa membelenggu saya sebelum ini yang tidak yakin untuk menghasilkan sebuah cerpen sekalipun.

Tindakan selanjutnya ialah proses menyemak dan mengedit secara makro. Insya Allah sekiranya berjalan lancar diteruskan langkah menggilap, mengedit secara mikro dan berkongsi dengan teman-teman untuk maklum balas sebelum dihantar kepada pihak editor.(Tarikh akhir hantar:31 Julai 2009). Tapi saya akan pastikan ia dapat dihantar pertengahan bulan ini.Insya Allah!

Pengalaman menulis agak berbeza dengan apa yang saya lakukan sebelum ini. Ia juga memerlukan komitmen sebagaimana tugasan yang lain tapi dalam skop yang berbeza.

Saya yakin masih ramai penulis-penulis baru seperti saya masih mencari arah dan rentak dalam dunia penulisan ini. Saya pernah ditanya, sejak bila pula minat menulis?

Saya hanya jawab, menulis sudah lama cuma fokus untuk menulis baru sahaja bermula. Oleh kerana saya menetapkan ingin menghasilkan karya-karya kreatif, maka sebanyak mana ilmu wajib saya kutip bagi memantapkan lagi hasil penulisan pada masa akan datang.

3 Komentar:

  1. Salam. Jom sama-sama berkarya :)

  1. WZWY says:

    terima kasih Siti Muthiah

  1. Oho..

    Ilhamwan lah antara dua orang yang dah nak menulis novel awal remaja untuk GISB tu?

    Semoga ALLAH redha dan berikan kekuatan....

    ~seorang hamba...

    Hilal Asyraf