Wahai lelaki ini...bersyukurlah.

Posted: Sunday, October 9, 2011 by WZWY in Labels:
0

SETIAP APA BERLAKU ITU ADALAH KETENTUAN-NYA. DENGAN IZIN-NYA. ITULAH KEPERCAYAAN YANG WAJIB DITANAM DALAM DIRI.

Lelaki ini bukanlah kategori alim. Itu katanya. Dia bukanlah hamba yang bersujud pada Maha Pencipta bila mana kesejukan mencengkam. Lena diulit mimpi indah.


Kini.

Lelaki ini kerap terjaga. Ada ketika terjaga sendiri. Tapi itu dengan izin-Nya juga. Dan kebanyakannya terjaga apabila terpaksa tidur beralaskan kain nipis dan berselimutkan kain pelikat. Tika nikmat tidur tidak sebagaimana sebelumnya. Tika tubuhnya kesejukan kedinginan malam. Ya benar! Semua itu dalam perancangan Tuhan sekalian alam.

Bukan mudah untuk dia mengalunkan zikir-zikir memuji kebesaran-Nya. Apatah lagi untuk berdoa ;

"Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Engkau, Ya Allah. Maha Suci Engkau, Ya Allah, aku memohon keampunan kepada Engkau di atas dosa-dosaku. Aku bermohon kepada-Mu ramhmat-Mu Ya Allah. Tambahilah daku ilmu dan janganlah Engkau memalingkan hatiku sesudah Engkau memberi petunjuk kepadaku dan kurniakanlah rahmat dari sisi-Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Memberi.

"Ya Allah, bagi-Mu segala pujian. Engkaulah penegak langit dan bumi, alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mu segala pujian, Engkaulah memancar cahaya di langit dan di bumi. Bagi-Mu segala pujian, Engkaulah yang benar. Janji-Mu adalah benar, pertemuan dengan-Mu adalah benar, perkataan-Mu adalah benar, Syurga adalah benar, Neraka adalah benar, sekalian nabi adalah benar, Nabi Muhammad adalah benar, kiamat adalah benar." 

"Ya Allah, kepada-Mu aku berserah diri dan beriman kepada-Mu, aku bertawakal kepada-Mu, kepada-Mu aku kembali. Bersama-Mu aku menghadapi musuh dan dihadapan-Mu aku diadili. Ampunilah aku di atas segala kesalahan yang sudah aku lakukan, dan yang sebelumnya sama ada aku sembunyikan atau yang aku nyatakan. Engkaulah yang terdahulu dan Engkaulah yang terakhir. Tiada Tuhan melainkan Engkau bukan yang lain daripada Engkau dan tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah."

Amin!

Bersyukurlah dia dengan apa dihadapinya kini. Tenang bersujud di sejadah itu. Mendekatkan diri pada-Nya. Insaf di atas segala dosa dan noda sebelumnya. Itulah sebuah skrip kehidupan manusia. Serba daif dan naif. Ada yang dulu senang, kemudian susah. Dulunya bahagia, kemudiannya derita. Dulunya bersenda gurau, kini pula bermuram durja. Namun begitu, ada juga dulunya kecewa, kini bahagia. Dulunya susah, kini pula senang. Dulunya sendirian, kini sudah berteman. Itulah lumrah alam kehidupan hamba-hamba-Nya.

Lelaki ini masih merenung nasib diri. Di jendela ini. Memandang jauh ke langit. Tiada bulan dan bintang. Gelap gelita. Adakah perjalanannya juga nanti gelap. Tiada cahaya. Insya-Allah, lelaki ini akan menemui cahaya bahagia. Usaha, doa dan tawakal menjadi azimat. Kekuatan diri. Itu janji Allah.

Azan sudah berkumandang. Pagi masih lagi sejuk. Dia menyelimuti dirinya dengan kekesalan dosa-dosa silam.

Ya Allah! Ampunilah dosa-dosaku.

Ya Allah! Berikan ruang untukku bertaubat pada-Mu.

Ya Allah! Berikan ruang untukku hambakan diri pada-Mu.

Ya Allah! Kasihanilah aku.

Lelaki tenang seketika. Langkah lemah. Untuk berwuduk. Sujud kepada Maha Pencipta. Tunaikan kewajipannya.

0 Komentar: