Di saat buntu idea

Posted: Sunday, September 29, 2013 by WZWY in Labels: ,
0

"Apa nak tulis?"

"Nak bermula di mana?"

Persoalan demi persoalan muncul apabila menghadapi saat buntu idea. Dan ia bukan sesuatu yang pelik. Ia adalah situasi normal yang dihadapi oleh sesiapa sahaja terutama para penulis. Jadi, apa yang perlu saya lakukan? Saya yakin di internet banyak panduan yang boleh didapati apabila berdepan situasi 'kering idea' atau 'buntu idea'. Berdasarkan pengalaman sendiri, beberapa perkara yang saya lakukan iaitu :

1) Lupakan seketika manuskrip tersebut. Rehatkan minda. Lakukan aktiviti lain yang bukan berkaitan penulisan. Namun begitu, langkah ini bergantung keadaan semasa juga.

2) Membaca Al-Quran adalah terapi terbaik untuk menenangkan minda yang kusut.

3) Solat sunat juga merupakan langkah terbaik. Memang ia memberikan kita ketenangan dan jangan terkejut apabila sebaik sahaja salam kedua. Kita mula dihujani idea-idea baharu.

4) Merangka idea-idea penulisan akan datang. Ini juga biasa saya lakukan dengan menggunakan peta minda. Apabila menggunakan peta minda, saya mudah melontarkan sebarang idea yang berkaitan atau sebaliknya. Kita bukan perlukan kesempurnaan pada waktu ini. Sebarang idea adalah bernilai. Ini agak berlawanan dengan cara pertama di atas, tetapi ia bukan satu kesalahan kerana pada satu-satu ketika kaedah keempat ini berkesan.

5) Salah satu cara lain yang saya lakukan ialah membaca majalah, buku atau novel penulis lain. Kaedah ini juga dapat memberikan kita input baharu dan boleh disesuaikan dengan penulisan sendiri.

6) Menonton filem pendek yang memberi inspirasi dan muhasabah diri juga kaedah yang saya sarankan kepada sesiapa yang mahu mencubanya.

7) Menonton rancangan televisyen yang boleh bantu percambahan idea dan ilmu. Contoh, apabila menonton siri penyiasatan CSI atau filem, saya suka melihat plot cerita dan meneka pengakhiran sesebuah cerita tersebut.

8) Menulis status di facebook dan di blog seperti entri ini.

9) Telefon ibu di kampung.

10) Menziarahi ahli keluarga dan sahabat-sahabat juga mampu memberikan ketenangan fikiran. Betul ke? Boleh cuba jika belum buat lagi.

11) Panjatkan doa pada Maha Pemberi.

Semoga perkongsian ini mampu memberikan sesuatu yang berguna buat tuan-tuan.


Wassalam.

0 Komentar: