Keajaiban Wuduk

Posted: Saturday, August 8, 2009 by WZWY in Labels:
0

Kebetulan pada hari ini akan ke sekolah bagi membantu guru-guru J-Qaf dalam Program Kem Bestari Solat(KBS), rasanya elok dikongsikan di sini tentang keajaiban wuduk. Apatah lagi wabak Selsema Babi H1N1 yang kian merebak di negara kita. Saya berpendapat amalan berwuduk ini ada kaitannya dalam proses pencegahannya.

Islam telah meletakkan syarat sah solat itu dengan tubuh dan pakaian yang suci daripada najis. Hadas besar pula perlu disucikan dengan cara mandi hadas, manakala hadas kecil pula disucikan dengan mengambil wuduk.

Diriwayatkan daripada Amru bin 'Abasah, beliau berkata, "Wahai Rasulullah s.a.w, ceritakanlah kepadaku mengenai wuduk."

Baginda s.a.w berkata,"Tidak ada seorang antara kalian yang berwuduk kemudian ia berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung, kemudian mengeluarkannya kecuali berguguran dosa-dosa dari wajah mulut dan hidungnya. Kemudian sekiranya dia membasuh wajahnya seperti yang diperintahkan Allah s.w.t, dosa-dosanya yang terdapat pada wajahnya berguguran bersama-sama air dari hujung janggutnya. Kemudian ketika dia membasuh kedua-dua tangannya hingga ke siku dengan air, dosa-dosa tangannya berguguran bersama-sama titisan air dari jari-jarinya. Kemudian ketika dia membasuh kedua-dua tapak kakinya sehingga ke hujung jari kakinya, dosa kedua-dua kakinya berguguran bersama-sama air dari jari-jarinya. Sekiranya dia berdiri solat dengan memuji dan mengagungkan Allah dengan pujian yang layak untuk-Nya dan dia khusyuk hatinya, maka dosa-dosanya hilang seakan-akan dia baru dilahirkan dari perut ibunya."
( Hadis Riwayat Muslim )

Wuduk adalah amalan terbaik bagi menghilangkan rasa letih dan ia menyegarkan badan. Kajian yang dilakukan oleh pakar perubatan moden menunjukkan wuduk boleh mengembalikan keseimbangan tenaga ke seluruh tubuh badan kita. Ia juga memulihkan tenaga yang hilang dari badan kita akibat aktiviti fizikal selain berperanan membersihkan diri seseorang itu daripada dosa. Segala caj negatif akibat daripada perbuatan yang mendatangkan dosa juga dapat dihilangkan dengan berwuduk.

Salah satu rahsia bagaimana umat Islam kekal cergas dan bertenaga adalah kerana wuduk yang sempurna. Wuduk mampu mengembalikan keseimbangan yang ideal kepada tubuh badan kita, di mana ia memperbaiki kerosakan yang berlaku pada aliran tenaga yang ada pada tubuh kita. Wuduk juga mampu mengilangkan kesan-kesan akses-akses negatif yang muncul akibat perkembangan teknologi seperti penggunaan telefon bimbit dan komputer.

Oleh itu perbuatan berkumur, membasuh hidung, membasuk muka dan kedua-dua tapak tangan serta membasuh kedua-dua tapak kaki memberi kesan kepada kesihatan kita. Contohnya perbuatan berkumur boleh melindungi mulut dan kerongkong daripada radang, membasuh hidung juga boleh mengelakkan hidung kita daripada debu, bakteria serta kuman pelbagai penyakit.

Dan dikesempatan dengan ruangan terhad ini juga, wuduk juga dapat menurunkan suhu badan. Suhu badan manusia normal adalah 37 darjah celcius. Apabila suhu badan meningkat selain mengelap tubuh dengan kain basah, ia juga dapat dikurangkan dengan berwuduk dan membiarkan air itu kering sendirinya.

Wallahulam.

0 Komentar: