Puasa dan Ayam Golek

Posted: Sunday, August 23, 2009 by WZWY in Labels:
0

Ayam Golek oh Ayam Golek! Semalam selepas mengunjungi kedai buku MPH di Giant Seksyen 13 Shah Alam. Hidupkan enjin kereta menuju ke tapak Bazar Ramadhan yang berada bersebelahan. Oleh kerana agak terleka di kedai buku, sempatlah khatam membaca sebuah buku dan beli sebuah novel terjemahan Indonesia 'Mukjizat Cinta'. Bukan apa, apabila seorang rakan di tempat kerja menceritakan tentang kekagumannya terhadap novel-novel seberang. Oleh itu, saya juga ingin menikmati keindahan isi cerita novel tersebut. Secara jujur, saya masih belum kesempatan membaca novel-novel 'bestseller' seberang.
Sambung cerita ayam golek pula, apabila berasak-asak masuk 'parking' ke kawasan bazar ramadhan bersebelahan Stadium Malawati. Maka mata mencari arah mana gerai menjual ayam golek. Kelihatan ramai pengunjung dan saya terus menghala ke arah bau asap di satu penjuru bazar. Bukan main menusuk ke kalbu. Kurus puasa macam ni kalau dihirup lama-lama bau asap ayam golek  ini.

Masyallah!Apabila sampai saja ke gerai tersebut, sebaris panjang pengunjung yang awal-awal lagi beratur untuk membeli ayam golek. Macam nak beli tiket bas di Puduraya. Dua-dua gerai ayam golek sama saja. Oleh itu, terpaksa melupakan hasrat berbuka dengan ayam golek pada hari ini. Tengok-tengok apa pilihan yang ada, kepala pun dah pening dangan lautan manusia semakin ramai mengunjungi tapak gerai. Siapa kata kita dalam  kekegawatan ekonomi, malah kegerunan dengan penularan wabak H1N1 masih belum mampu menyekat orang ramai ke bazar ramadhan ini. Syukur pada permulaan bulan Ramadhan ini tiada kes kematian wabak ini. Semoga ia berterusan dan wabak ini lenyap di bumi Malaysia ini.

Akhirnya, tiada pilihan belilah sup daging dan dua jenis kuih untuk santapan berbuka nanti. Begitulah sedikit sebanyak rutin kehidupan di bulan puasa. Masing-masing sibuk untuk mencari juadah berbuka apatah lagi dekat-dekat waktu berbuka. Nampak gaya esok pula saya cari ayam golek. Begitulah hari pertama puasa dan ayam golek.

0 Komentar: