Sudah mahir, kenapa perlu belajar lagi?

Posted: Friday, January 1, 2010 by WZWY in Labels:
0


Sabda Rasulullah s.a.w :" Sesungguhnya bagi setiap sesuatu ada kemegahan yang mana manusia berbangga dengannya. Dan yang menjadi kemegahan dan kebanggaan umatku iaitu al-Quran."

Sabda baginda lagi:" Bacalah olehmu akan al-Quran sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada pembacanya."


Dua petikan hadis Nabi Muhammad s.a.w di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawa begitu pentingnya ayat-ayat suci al-Quran kepada kita. Ia bukan hanya dibaca, malah perlu dikaji dan diterokai tafsirannya. Sesungguhnya amat rugi daripada kalangan umat Nabi Muhammad s.a.w yang masih leka dengan keduniaan dan mengabaikan kewujudan al-Quran. Kulit luar masih berkilat dan tersusun indah di rak-rak buku sahaja tanpa disentuh dan dibelek serta dialunkan surah-surah di dalamnya.


Kata seorang sahabat: Berapa ramai umat hari ini membaca al-Quran tetapi mereka sentiasa dilaknati oleh ayat-ayat dibaca tadi. Kenapa?


Ini adalah kerana mereka tidak pernah rasa ingin tingkatkan kemahiran membaca al-Quran sebagaimana mereka mempertingkatkan ilmu keduniaan mereka.


Baca al-Quran tetapi sifat, makhraj dan hukum tajwidnya berterabur. Di mana letaknya tempat keluar sesuatu huruf-huruf hijaiyah itu? Apakah yang dikatakan Hukum Ra? Apakah Hukum Lam Lafaz al-Jalalah? Apakah yang dikatakan Hukum Tashil?


Sungguh malang jika mereka beranggapan, pembelajaran semasa usia muda mereka dahulu dijadikan ukuran bahawa mereka sudah berdabik dada mengatakan mereka sudah mahir al-Quran.


Wallahualam....


*Carilah mana-mana guru untuk bertalaqqi dan musyafahah...pesannya lagi.

0 Komentar: