OPS CONTENG SIAP DICETAK

Posted: Sunday, November 13, 2011 by WZWY in Labels:
1

ALHAMDULILLAH DENGAN LIMPAH kurnia-Nya, novel keempat saya akhirnya berada di tangan pada 9 November yang lalu.

Terima kasih buat semua tim Galeri Ilmu Sdn Bhd yang terlibat. Kerjasama dan idea tuan-tuan membuatkan novel ini lebih menarik lagi. Tidak lupa kepada  Puan Zulina Hassan, editor yang tak jemu-jemu membaca dan mengedit tulisan saya yang masih merangkak dalam bidang penulisan ini.

OPS CONTENG memberi seribu makna pada saya ditika pada bab terakhir saya bergelut untuk menyiapkannya di samping pelbagai perkara yang berlaku dalam kehidupan harian saya. Ia perlukan kekuatan dan ketahanan fizikal dan mental. Akhirnya berkat doa dan kesabaran, ia dapat juga disiapkan mengikut tempoh masa diberikan.
Penyiasatan di sekolah

Berbeza pada siri pertama Penyiasat Cilik : Adib Adibah pertama, Ops Menjejak Pencuri, kali ini pasangan kembar ini ditugaskan untuk menyiasat kejadian conteng yang berleluasa di SK Putera Alam. Sekolah yang menjadi tempat mereka belajar. Penyiasatan mereka dibantu oleh rakan terdekat iaitu Badshah, Fei Hung dan Yumni. Pelbagai usaha dilakukan oleh mereka. Cabaran pula datang bertimpa-timpa. Hanya kebijaksanaan, pemuafakatan dan kesabaran menjadi kunci kekuatan mereka.

Penyiasatan Adib Adibah kali ini pula dibantu oleh satu watak misteri. Watak yang tiba-tiba muncul membantu. Tanpa pengetahuan mereka siapakah identiti watak ini. Mr Selohom. Mr Selohom hadir ketika Adib Adibah hadapi kemelut dan kekeliruan dalam menyelesaikan kes conteng mereka. Siapakah Mr Selohom? Adakah ia musuh atau pun kawan?

Nilai Persahabatan

Adibah berdepan pula masalah hubungan dengan rakan baiknya Yumni. Kemenangan dalam pertandingan bercerita menyebabkan Yumni menjauhkan diri. Namnu begitu ada kisah di sebaliknya. Mengapa mereka berkonfrantasi sebegitu rupa. Walaupun tanpa kerelaan kedua-duanya. Kenapa?

Semoga OPS CONTENG ini mendapat sambutan baik sebagaimana novel-novel sebelum ini. Besar harapan agar segala apa yang terkandung di dalam novel ini dapat dimanafaatkan oleh khalayak pembaca. Insya-Allah.

Salam sayang buat semua pembaca OPS CONTENG.

1 Komentar: