Cikgu, Anak Saya OKEY?

Posted: Friday, March 8, 2013 by WZWY in Labels: , , ,
0

TANPA SEDAR apa yang berlaku di sekeliling kita mampu berikan sesuatu yang bermakna. Soalnya, bagaimana kita melihat setiap kejadian atau peristiwa berkenaan.

Itulah yang saya kongsikan bersama rakan sejawat apabila bercerita tentang penghasilan buku ini. Kebetulan di kaunter depan dua wanita sedang menulis aduan berkenaan anak mereka.

"Salah satu bab di dalam buku ini berkaitan anak-anak mereka," beritahu saya.

"Oh, ya ka?"

"Kes anak mereka masih lagi belum ada kata putus. Nampaknya, banyak lagi kerja yang perlu saya bereskan."

Pesan guru saya, "Apa yang kamu lihat, itu yang kamu akan dapat," cukup memberi kesan kepada saya. Apabila saya melihat sesuatu kes murid dengan rasa simpati dan empati, maka jalan penyelesaiannya dipermudahkan oleh Allah SWT. Yakinlah, setiap sesuatu itu bukan berlaku begitu sahaja. Pasti ada sesuatu yang Allah SWT mahu tunjukkan kepada kita. Besar atau kecil bukan persoalannya, apa yang penting bagaimana kita laksana penyelesaiannya.

Buku yang diberi judul "Cikgu, Anak Saya Okey?" merupakan buah tangan terbaharu dari hasil karya saya yang masih 'mentah' dalam dunia penulisan ini. Apa yang penting ialah saya mahu sampaikan sesuatu kepada khalayak pembaca buku. Memang pada awalnya saya hanya berangan-angan untuk menulis berkaitan dunia yang saya ceburi selama 17 tahun ini.

"Cikgu tulis sesuatu yang orang lain tidak boleh tulis," beritahu Tuan Haji Zakaria di suatu petang di sebuah restoran.

"Maksud tuan?"

"Tulis sesuatu perkara berkaitan dunia perguruan atau di sekolah."

Pada sebelah malam, minda saya tidak boleh duduk diam. Saya terus menconteng peta minda di papan putih di bilik kerja saya. Banyak idea yang terhasil, tetapi masih belum ada ketetapan apa yang perlu saya jadikan kertas cadangan buku terbaharu. 

Akhirnya, selepas beberapa ketika, Allah SWT memberikan ilham untuk menulis konsep sebagaimana yang dihasilkan di dalam buku ini. Walaupun saya memaparkan isu-isu yang boleh dikatakan berat, tetapi saya mahu ia disampaikan dengan cara yang sederhana dan mudah difahami oleh semua lapisan khalayak pembaca.

Buku ini mengandungi 20 bab yang saya rasa boleh memberikan manfaat kepada para pembaca. Insya-Allah, pelaburan tuan-tuan berbaloi dengan apa yang tuan-tuan perolehi.

Bab 1   : Abai Solat
Bab 2   : Anak Saya Kena Pukul
Bab 3   : Aurat Itu Urusan Saya
Bab 4   : Bangun Lambat
Bab 5   : Cikgu, Anak Saya Okey?
Bab 6   : Cinta Mencintai?
Bab 7   : Dahagakan Kasih Seorang Ayah
Bab 8   : Ibu Prihatin
Bab 9   : Jumpa Pakar
Bab 10  : Kelas Tak Aktif
Bab 11  : Kerana Laman Sosial
Bab 12  : Lagi-Lagi Dia Dibuli
Bab 13  : Mata Lebam
Bab 14  : Program Guru Penyayang
Bab 15  : Sekolah Dan PIBG
Bab 16  : Sukan vs Akademik
Bab 17  : Tak Minat Belajar
Bab 18  : Tidak Siap Kerja Sekolah
Bab 19  : Terlepas Cakap
Bab 20  : Tiada Duit Belanja

Saya juga bersyukur kerana banyak dibantu oleh tim Galeri Ilmu Sdn Bhd dalam menyiapkan buku ini. Tidak lupa di atas testimoni dua sahabat penulis saya iaitu, Tuan Syed Alwi Alatas dan Ustaz Ruzain Syukur Mansor.

__________________________

Catatan yang berani dan sangat ikhlas; lahir daripada hati sanubari seorang pendidik ... .Terima kasih Cikgu Wan Zayu kerana mendedahkan coretan pelbagai rasa dunia pendidikanuntuk dikongsi massa. Adakalanya konfl ik itu sebenarnya pembuka jalan untuk solusidengan cara Islami yang sangat menarik. Karya yang tidak rugi untuk dibaca.

RUZAIN SYUKUR BIN MANSOR
Penolong Pengarah, Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia
___________________________

Harapan saya tinggi menggunung agar buku ini dapat disebar luaskan ke seluruh pelusuk tanah air. Ini bermakna kalau boleh 400,000 lebih guru di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia dan lain-lain sekurang-kurangnya memegang atau membaca sepintas lalu buku ini walaupun tidak memilikinya. Namun begitu, adalah lebih baik buku ini dimiliki dan dijadikan bahan bacaan bagi menambah pengetahuan yang sedia ada.

Buku ini sebenarnya bukan hanya khusus buat para guru semata-mata. Saya juga tuju khas buat semua para ibu bapa agar memiliki dan membaca buku ini sebagai pedoman. Dan kalau boleh para pegawai pendidikan di peringkat kementerian, jabatan pelajaran dan pejabat pelajaran daerah juga dapat memberi ruang kepada diri sendiri untuk membaca buku ini. Semoga ia memberi manfaat. Insya-Allah.

Akhir kalam, saya berdoa agar perkongsian yang sedikit ini dapat dihayati bersama oleh semua pembaca buku ini. Bukan dengan niat mengajar tuan-tuan, tetapi ia suatu perkongsian berguna untuk diri saya sendiri dan para pembaca sekalian.

Sekian, terima kasih.

Yang Faqir
Wan Zayuhisham Wan Yusoff
25 Rabiulakhir 1434H.
Shah Alam.



0 Komentar: