Kongsi Ilmu

Posted: Sunday, February 28, 2010 by WZWY in Labels:
0

"Hmm...novel ini tidak menariklah." 

"Novel ini cerita tentang apa ya?"

"Macam tak 'best'cerita ni."

Ini adalah sebahagian respon daripada pembaca terhadap buku atau novel sebelum ia dibeli.Begitu juga dengan saya dan mungkin anda mengalami situasi sama.

Apa masalahnya?

Kalau saya, sebelum membelek atau menyentuh sesebuah buku atau novel, perkara pertama ialah melihat 'cover' di kulit buku atau novel terlebih dahulu. Kecuali saya sudah ada perancangan awal untuk membeli sesebuah buku atau novel tersebut. Proses kedua jika ia tidak dibalut, saya akan baca secara sepintas lalu isi kandungan dan bab awal buku atau novel. Jika ia dirasakan menarik atau sesuai dengan keperluan, maka saya akan meletakkan buku tersebut di kaunter bayaran. Jika tidak, ia akan kembali semula ke rak.

Saya ingin kongsi sedikit ilmu yang saya perolehi daripada Puan Nisah Haron. Jika ia mahu dipelajari secara terperinci, bolehlah menghadiri kursus-kursus yang dikendalikan oleh beliau.

Teknik penulisan bab pertama merupakan satu perkara yang tidak boleh dipandang ringan oleh mana-mana penulis kerana ia menjadi titik tolak hasil karya akan terus dibaca oleh pembaca atau tidak. Di antara perkara-perkara yang perlu diberi perhatian ialah :

1- Inciting Incident ( Peristiwa pencetus )

2- Story-Worth Problem ( Watak ada masalah dalaman )

3- Initial Surface Problem ( Masalah yang kelihatan )

4- Setup - Latar / Dialog / Gambaran

Semoga perkongsian ilmu ini dapat membantu rakan-rakan yang baharu berjinak-jinak dengan dunia penulisan. Saya pun masih banyak kelemahan yang perlu diatasi. Saya tiada pilihan selain perlu banyak membaca, menghadiri kursus berkaitan, bertanyakan seseorang yang mahir dengan penulisan dan sentiasa berdoa agar diberi kemudahan untuk berkarya.





0 Komentar: