ERTI SEBUAH PERSAHABATAN

Posted: Thursday, December 8, 2011 by WZWY in Labels:
0

KOLAM MATA AFIQ BERGENANG. Belum pernah dia mengalirkan air mata sejak satu peristiwa besar berlaku dalam keluarganya sebelum ini. Dia tidak menduga dalam persoalan kerja dia harus menerima tamparan begini. Dia tidak pasti sama ada suatu gurauan atau menunjukkan keseriusan rakan sekerjanya.

Dia akui kesilapannya mematuhi jadual kerja di kilang milik bapa saudaranya. Namun begitu dia tidak pernah ambil kesempatan untuk ponteng atau 'mengular' walaupun kilang itu milik bapa saudaranya.

"Abang Long, ibu baru dikejarkan ke hospital dan dimasukkan ke wad."

"Kenapa?"

"Penyakit lama, darah tinggi."

Afiq terdiam seketika. Kerja masih banyak perlu dibereskan. Semua cuti dibekukan. Apa yang mampu dilakukannya.

Nasib baik ada ibu saudara dan sepupu yang prihatin. Mereka menjaga ibu semasa berada di wad dan ibu dibenarkan pulang setelah tiga hari tidur di katil hospital. Kebetulan seminggu selepas itu, pegawai dibenarkan bercuti. Pada saat itu, jadualnya bertindih antara tugasan di pejabat dan ibu yang baru keluar hospital. Salah seorang adik sudah pulang ke kampung. Ibu bertanyakan di mana Abang Long. Dia serba salah. Lantas dia mengadap Tuan Pengarah meminta kebenaran pulang ke kampung. Nasib dia baik apabila dibenarkan. Namun dia tidak mampu untuk balik menjenguk ibu 1-2 hari dan kembali semula ke ibu kota dalam waktu terdekat. Jarak 500KM bukannya dekat. Dia ambil keputusan bercuti tiga minggu dan akan balik semula ke pejabat dan bertugas sehingga penghujung tahun.

Kecewa dan bersalah

Afiq rasa kecewa dan bersalah apabila apabila rakan setugas persoalkan bagaimana dia boleh mendapat cuti tersebut. Lalu dipersoalkan kehalalan gaji dan amanah yang dipikulnya. Kenapa baru sekarang berfikir tentang kerja sebelum menerima jawatan di pejabat sebagai pengurus. Afiq tercengang seketika. Rakan yang dianggap saudara pantas mempersoalkan dirinya amanah atau sebalik. Afiq rasa sangat kecewa apabila bukan sekali tetapi berkali-kali dia disindir tentang tanggungjawab dan amanah. Dia sedar jadual kerja yang padat dan jarak kampung yang jauh menyebabkan waktu terbatas untuk ulang alik.

Tiba-tiba Afiq mengalirkan air mata kecewa dan bersalah kerana menyebabkan rakan sekerja menanggung kerjanya. Tapi dia juga kesal kerana bukan dia terus bercuti. Dia akan kembali dalam masa terdekat. Afiq juga mengimbaukan kembali kenangan bekerja dalam satu pasukan sebelum ini. Tiada masalah. Tiba waktu dia ada masalah, dan bukan selalu berpeluang balik kampung menjenguk ibu keseorangan. Dia dipersalahkan. Tiada rasa untuk bantu-membantu. Kerana ini hari dia, mungkin pada masa akan datang giliran dia pula membantu rakan sekerjanya. Semua itu percaturan Allah SWT.

Apa yang dia boleh lakukan sekarang. Dia mula sedar apa itu erti sebuah persahabatan. Erti sebuah pertemuan dan perpisahan. Mungkin rakannya juga ada masalah tersendiri. Dia berfikiran positif. Tapi hati kecil tetap rasa bersalah dan kecewa.

Apabila persoalan AMANAH dbangkitkan. Dia mula rawan. Apakah ini perlu dibangkitkan kerana kepulangannya menjengguk ibu di kampung. 

Afiq mula faham sekarang. Benarlah kata guru, " Kau akan kecewa jika menaruh pengharapan kepada sesama manusia. Oleh itu, menaruh haraplah kepada Allah kerana dia Maha Penyayang dan Maha Pemberi."

Tidak mengapa, dia mula tahu.
Tidak mengapa, dia mula sedar.
Erti sebuah persahabatan.
Wallahualam.

0 Komentar: