Mendoakan Mereka

Posted: Monday, October 1, 2012 by WZWY in Labels: ,
0

Hari ini saya dipanggil-panggil untuk menulis isu guru dan murid. Apatah lagi di status facebook ramai yang memarahi seorang guru bertindak 'kejam' terhadap seorang muridnya. Tidak perlu saya nyatakan apa dan bagaimana. Sekadar menunjukkan bukan mudah untuk berada di lapangan perguruan ini. Bukan sekadar melihat tangga gaji semata-mata. Itulah yang saya rasai setelah hampir 17 tahun berkhidmat di sekolah. Bermula di kawasan kampung nun jauh di sana hingga ke Lembah Klang ini.

"Guru tidak berhati perut."

"Guru zalim."

"Kenapa cikgu tarik telinga anak saya?"

"Cikgu tak patut buat begitu."

Bukan untuk membela. Bukan niat lari dari kenyataan. Hakikatnya kerjaya guru kini bukan sebagaimana saya atau rakan-rakan lain di alam persekolahan 20-30 tahun dahulu. Segala-galanya berubah mengikut peredaran zaman.

Mendoakan murid-murid.

Saya yakin jika seseorang guru itu berfikiran waras, dia tidak tergamak untuk melakukan sesuatu di luar daripada biasa. Mungkin setelah lama menahan sabar, akhirnya dia tewas dan membuat hukuman melampaui batas.

Akibatnya. Dia dipersalahkan. Mereka semua akan mengata. Itulah balasan diterima.

Khas untuk saya dan rakan-rakan guru. Pernah tak kita mendoakan kesejahteraan, kebaikan, kemudahan dan sebagainya untuk murid-murid kita.

Sekurang-kurangnya. "Ya Allah! Perelokkan akhlak anak-anak didikku di kelas 5 Mawar itu. Anugerahkan mereka otak yang cerdas dan hati yang tenang."

Menurut Imam al-Khattabi,

"Doa adalah permohonan daripada seorang hamba kepada Tuhannya. Perkara asas dalam berdoa adalah merasai pergantungan yang kuat kepada Tuhan."

Kita perlu berdoa bersungguh-sungguh dan yakin anak-anak didik kita mampu berubah dan menjadi seorang murid yang baik dan cemerlang. Hati kecil kita mesti ikhlas dan yakin.

Insya-Allah dengan keyakinan yang tinggi. Para guru juga akan dapat mengajar dengan tenang serta dielakkan berlaku sesuatu di luar batasan yang tidak sepatutnya.

Semua orang adalah masalah. Masalah tersendiri. Itu semua ujian untuk kita. Jangan kita biarkan anak-anak didik kita 'terjebak' sama dalam permasalahan kita. Begitu juga para ibu bapa, kenapa tidak boleh mendoakan khas untuk para guru di sekolah anak-anak mereka. Doakan kesihatan dan kesejahteraan para guru. Dengan cara itu, akan wujudlah ikatan mesra di antara para guru, murid dan ibu bapa.

Mulai hari ini. Doakan untuk anak-anak didik kita. Ibu bapa doakan para guru. Guru juga doakan kesejahteraan para ibu bapa. Semoga ia diperkenankan oleh-Nya.

Percayalah. Hati tenang. Jiwa akan merasa hebat. 

Tenang dan Syukur.

0 Komentar: