WHO LOVES YOU?

Posted: Friday, July 1, 2011 by WZWY in Labels:
0

SUATU PERTANYAAN YANG memungkinkan jawapan yang berbeza-beza. Maka ia dilihat daripada siapa dan kenapa mereka menyayangi kita sepenuh jiwa raga. Sesuatu yang amat pahit untuk ditelan jika kita tidak pasti siapa yang benar-benar menyintai atau mengasihi kita. Nasihat guru, sebelum kita dicintai atau disayangi, kita perlu terlebih dahulu menyintai dan menyayangi. Mungkin ia ada kebenarannya yang kebanyakan kita alpa.

Masih ingat tentang kisah tragis kehidupan satu pasangan yang dikahwinkan tanpa ada rasa cinta. PUDARNYA CINTA CLEOPATRA, sebuah novelet hasil karya Habiburrahman El Shirazy. Ia mengisahkan watak utama yang terpaksa mengahwini Raihana atas permintaan ibunya. Dia amat menyayangi dan taat segala perintah ibu. Manakan mampu untuk menolak permintaan ibu untuk mengahwinkannya dengan calon isteri pilihan ibu. Tanpa rasa cinta dia mengahwini juga Raihana. Kehidupan pura-pura itu berterusan. 

Isteri Yang Taat

Walaupun Raihana seorang wanita solehah dan isteri yang baik tingkah lakunya, si suami ini tetap juga teringatkan kecantikan gadis-gadis Mesir. Maka dia hanya bersikap acuh tidak acuh dengan layanan istimewa isterinya. Walaupun begitu, Raihana tetap taat dan tidak sesekali mengabaikan tanggungjawabnya. Akhirnya Raihana disahkan hamil dan menggembirakan kedua ibu bapa mereka. Si suami tetap begitu juga. Terus berpura-pura.

Kisah Pak Agung

Pak Agung salah seorang pensyarah muda yang cemerlang. Kecerdasan dan kehebatannya membolehkan dia menyunting seorang puteri kesayangan ketuanya iaitu Judit Barton, seorang wanita yang sungguh jelita. Walaupun sebelum itu ia mahu dikahwinkan dengan wanita tempatan seorang hafizah Al-Quran. Pak Agung berjaya melanjutkan pelajaran di Amerika Syarikat dan mereka dikurniakan seorang anak. Ketika di Amerika, Pak Agung terpaksa menceraikan isteri yang jelita itu apabila isterinya ditangkap bersekedudukan dengan kekasihnya warga Amerika. Jiwa Pak Agung meronta. Pulang ke kampung halaman bagi menenangkan jiwa. Namun dia tidak mampu melawan kehendak hidup apabila terpaksa menjalani pemeriksaan psikologi. Begitulah kisah Pak Agung, mendewa-dewakan wanita Barat jelita berbanding calon pilihan keluarga.

Sedar

Si suami ini kemudiannya tersedar daripada lamunan. Bahawa Raihana adalah isteri yang sewajarnya dicintai dan dikasihi. Dia hanyut dengan dunia imaginasi sendiri. Insan yang ada dan dekat tidak dihiraukan. Mendambakan cinta yang tiada kepastian. Dia pulang ke rumah sebelum ke rumah mentua untuk bertemu isteri tercinta. Namun dia tersentak menemui puluhan surat cinta berwarna merah jambu di bawah katil. Sangkanya isteri sudah curang. Darah panas menggelegak.

Namun dia terduduk. Apabila membaca surat-surat cinta itu adalah luahan perasaan isterinya sendiri terhadapnya. Ungkapan batin Raihana amat menyentuh perasaannya. Raihana menulis bahawa dia amat menyintai suaminya.Dia sentiasa berdoa tanpa jemu agar suaminya menyanyangi dirinya. 

Di antara ungkapan doa Raihana ialah,

Ya Allah, inilah hamba-Mu yang kerdil penuh noda dan dosa kembali datang mengetuk pintu-Mu, melabuhkan derita jiwa ini kehadarat-Mu. Ya Allah, tujuh bulan sudah hamba-Mu yang lemah ini hamil penuh derita dan dalam kepayahan. Namun mengapa begitu tega suami hamba, ia tak mempedulikan hamba dan membiarkan hamba. Masih kurang apa rasa cinta hamba padanya. Masih kurang apa kesetiaan hamba padanya. Masih kurang apa baktiku padanya? Ya Allah, jika memang masih ada yang kurang, ilhamkanlah pada hamba-Mu yang dhaif ini cara berakhlak yang lebih mulia lagi pada suaminya.

Ungkapan doa ini masih lagi berbaki. Maka boleh baca dalam versi penuh di dalam novel berkenaan. Ia cukup hebat untuk tatapan semua. Maksudnya ia cukup terkesan.

Air mata si suami mengalir deras. Terus pulang mahu mendapatkan isteri dan anak sulungnya. 

"Mana Raihana Bu?"

Ibu mentua hanya menangis dan menangis. Aku terus bertanya apa sebenarnya yang terjadi.

"Isterimu, Raihana isterimu dan anakmu yang dikandungnya!"

"Apa yang dah berlaku padanya?"

"Dia telah tiada."

"Apa kata ibu?"

"Isterimu telah meninggal dunia, seminggu yang lalu. Dia terjatuh di bilik mandi lalu kami membawanya ke rumah sakit. Dia dan bayinya tidak selamat. Sebelum meninggal dunia dia berpesan supaya memintakan kemaafan kepadamu selama bersamamu. Dia meminta maaf kerana tidak mampu membuatmu bahagia. Dia meminta maaf kerana telah tidak sengaja membuatmu menderita. Dia meminta kamu meredhainya." Hatiku bergetar hebat.

"Ke...kenapa tidak memberitahuku?"

"Ketika Raihana di bawa ke rumah sakit, ibu telah mengutus seseorang menjemputmu di rumah sewamu, tetapi kamu tidak ada. Apabila dihubungi ke kampus, didapati kamu sedang mengikuti kursus di Jawa Barat. Kami tidak ingin mengganggumu. Apalagi Raihana berpesan agar jangan sampai kami mengganggu ketenangan mu selama kamu berkursus. Dan ketika Raihana meninggal dunia, kami berasa sangat sedih, kami dicengkam kesedihan tiada terkira. Jadi maafkanlah kami!"

Aku menangis tersedu-sedu. Hatiku sangat pilu. Jiwaku remuk. Ketika aku merasakan cinta yang membara pada Raihana, dia telah tiada. Ketika aku ingin menebus semua dosa yang kuperbuat padanya, ia telah meninggalkan aku. Ketika cintaku padanya sedang membuak-buak, rinduku padanya menggelegak-gelegak, dan aku ingin memuliakannya sepanjang hayatku, ternyata aku sudah terlambat. Dia telah tiada. Dia telah meninggalkan aku untuk selamanya tanpa memberikan aku kesempatan kepadaku untuk sekadar meminta maaf dan tersenyum padanya. Tuhan telah menghukumku dengan penyesalan dan rasa bersalah tidak terkira.

Ini merupakan sebahagian kisah menyayat hati seorang suami yang sedar tetapi sudah terlambat untuk membina istana bahagia apabila Allah terlebih dahulu menjemput isterinya ke sisi-Nya.

Hargailah pasangan kita. Sayangilah pasangan kita selagi mereka ada hayat dikandung badan. Selagi itu kita mampu untuk tertawa, tersenyum, berbicara, dan bergurau senda. Andai nanti dia dijemput Ilahi, kita akan sesal di sepanjang hayat. Begitu juga sebaliknya.

Ikutkan rasa hati marah, hati yang sakit, hati yang robek. Memang kita tidak akan mampu untuk memaafkan atau melupakan peristiwa lalu. Tetapi fikirkan setiap apa berlaku itu kehendak-Nya. Apa daya kita sebagai hamba-Nya. 

Adakah dengan rasa marah itu memungkinkan kita beralih arah? Adakah dengan pengalaman pahit lalu membuatkan cinta kita terus mati dan tidak boleh subur lagi? Lihat juga pada diri kita. Sejauhmanakah kita. Kita sebenarnya hamba yang sungguh kerdil. Sungguh kerdil.

Who Loves Me?

Hanya ALlah Maha Besar pemilik segala CINTA. Aku berserah pada-Nya. Aku tidak mampu untuk memaksa. Aku tidak mampu. Ia aku tidak mampu. Berserah dan Redha pada ketetapan-Nya. Memang aku berdosa dan hina sebagai hamba-Nya. Namun aku juga punyai hati nurani untuk terus berubah dan berubah menjadi insan lebih baik daripada semalam. Aku juga punyai perasaan. Aku juga tidak mampu untuk menahan dirimu daripada merindui yang lain. Rindu itu indah. Lebih indah merindui Maha Pencipta. 

"Cinta tidak menyedari kedalamanya, sampai ada saat perpisahan ." (Kahji Gibran)

Akhir kalam, peluang untuk saya bertanya tuan/puan pula,

WHO LOVES YOU?

0 Komentar: