BERUBAH: MULAKAN DENGAN DIRI SENDIRI

Posted: Friday, May 11, 2012 by WZWY in Labels:
0

INSYA-ALLAH JIKA DIIZINKAN-NYA, pada  12 Mei 2012, saya diamanahkan untuk mengisi slot kerohanian dalam Kursus Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) SK PPR Lembah Subang.

Pada awalnya, tercari-cari tajuk atau isu yang sesuai. Kemudian saya mengambil keputusan untuk melaksanakan sesi 'bedah buku' SUAMI YANG TERUJI. Ia akan disesuaikan keperluan semasa audien.

Di antara perkongsian saya ialah :

Semua orang impikan KEBAHAGIAAN termasuk diri saya sendiri. Setiap orang juga ada IMPIAN yang mahu dicapai. Namun begitu tidak semua bernasib baik dalam mengecapi kebahagiaan khususnya dalam menempuh dunia rumah tangga. Inilah yang cuba saya kongsikan dengan para pembaca dalam buku SUAMI YANG TERUJI.

Secara ringkasnya, di antara syarat utama yang perlu kita laksanakan jika mahukan kebahagiaan ialah BERUBAH. Kita mulakan dengan diri kita terlebih dahulu untuk berubah. Pesan guru, "Jangan marah jika orang lain tidak berubah seperti yang kita harapkan kerana kita sendiri tidak berubah seperti yang kita inginkan."

Nampak mudah sahajakan?

Kita berubah menjadi seorang suami yang diharapkan oleh seorang isteri. Begitu juga isteri melakukan perkara yang sama. Kemudian kita berilah peluang, hulurkan kemaafan, berilah dorongan dan doakan agar si dia juga turut berubah. Sikap menyalahkan orang lain membuatkan masalah tidak pernah selesai. Buang segala ego dalam diri. Dikatakan orang ego sukar memberi. Dia hanya mahu menerima. Maka kita mulakan dengan diri kita untuk BERUBAH.

Contoh :

1) Sebelum ini sukar bertanya khabar, ubah dengan bertanya khabar.
2) Sebelum ini pemarah, ubah diri agar sentiasa bersabar dan beristighfar.
3) Sebelum ini tidak tepati masa, ubah untuk menepati masa.
4) Sebelum ini lambat solat, ubah bila masuk waktu, cepat-cepat tunaikan solat.
4) Sebelum ini solat bersendirian, ubah dengan solat berjemaah di rumah.
5) Sebelum ini sukar ke surau/masjid, ubah kepada setiap hari solat di surau/masjid.

Sekadar perkongsian. Semoga Allah reda.

0 Komentar: