KEMATIAN BUKAN PENGAKHIRAN

Posted: Tuesday, May 8, 2012 by WZWY in Labels:
0

05 MEI 2012 KETIKA saya sedang mengadakan promosi buku di gerai Galeri Ilmu, saya dikejutkan satu SMS rakan memaklumkan kami telah kehilangan seorang rakan baik semasa di kolej dahulu, Allahyarham Hisyam Asmawi.

Terkedu seketika.

Diusia 39 tahun arwah yang cukup dikenali di kalangan kami salah seorang peminat seni lukis dan akhirnya berjaya menggapai cita-cita beliau sebagai seorang artis seni lukis yang cukup dihormati telah kembali kerahmatullah.

Di sebelah ini adalah salah satu lukisan arwah yang saya ambil dari laman FB yang masih terus 'dijaga' oleh isteri arwah.

Kematian Bukan Pengakhiran

Sesuatu kematian itu adalah permulaan pada satu kehidupan baharu yang tidak akan mati-mati lagi. Kembara manusia akan diteruskan lagi ke alam barzakh, sebelum menyambung perjalanan ke alam akhirat bagi menentukan seseorang itu berada di syurga atau di neraka. Nauzubillah. Alam barzakh ini hanya sebagai fasa transit sahaja.

Mati itu hanyalah satu proses transisi manusia dari alam dunia menuju alam barzakh. Ia melalui proses sama sebagaimana manusia dari alam roh ke alam dunia. Apabila kita dicabut nyawa, maka ia merupaka suatu proses jiwa (roh) meninggalkan jasad.

Sesungguhnya kehilangan Hisyam Asmawi cukup terkesan di hati rakan-rakan. 

"Arwah mati dengan tiba-tiba."

Namun hakikatnya ia sudah termaktub dalam aturan Allah SWT. Kita pula akan tiba waktunya. Entah bila. Moga-moga roh arwah Hisyam Asmawi akan berada di kalangan orang-orang beriman. Insya-Allah. 

Tugas kita yang masih hidup di dunia fana ini ialah persiapkan bekalan untuk ke sana juga suatu hari nanti.

Muhasabah diri.

Giliran kita pula nanti.

0 Komentar: