Haruskah dibuat perbandingan?

Posted: Tuesday, May 22, 2012 by WZWY in Labels:
0

KADANG-KADANG SAYA juga tewas apabila berasa rendah diri apabila membuat perbandingan dengan si fulan dan si fulan. Saya hanya manusia biasa yang tidak dapat lari daripada melakukan dosa dan kesilapan. Setiap orang inginkan kehidupan yang lebih baik berbanding apa yang dinikmati hari ini.

Tapi..bila guru berpesan, "Lihatlah orang di bawahmu dan bukan di atasmu."

Subhanallah, saya menjadi sebahagian manusia yang tidak bersyukur. Tidak pernah cukup dengan apa yang ada. Saya juga pernah lalui fasa kehidupan yang menyakitkan. Dan semua itu adalah campur tangan Allah. Maka, saya menerima setiap ketentuan-Nya itu dengan reda. Setiap permasalahan hidup itu rupanya lebih mendekatkan diri saya dengan-Nya. Ia juga menjadikan saya lebih kuat dan berusaha dengan maksima.

Ketika saya menghadapi kesulitan hidup, saya diajar agar tidak melihat kepada permasalahannya. Habis itu apa? Lihatlah setiap masalah atau kesulitan hidup itu dengan sudut pandangan positif. Muhasabah diri semula. Apa yang telah saya lakukan sebelum ini sebagai hamba-Nya. Setiap masalah itu menjadi UJIAN, PERINGATAN atau AZAB Allah SWT. Maka saya sedar, saya berada di posisi yang mana satu.

Kadang kala saya menganggap si fulan itu hidup senang dan bahagia. Rumah besar, kereta mahal dan pendapatan lumayan. Siapa saya jika dibuat perbandingan begitu? Sungguh kerdil rasa diri ini.

Namun hakikatnya, setiap manusia itu mempunyai permasalahan tersendiri. Mungkin saya rasa si fulan itu hebat, tetapi dalam masa yang sama mungkin si fulan itu juga sedang mengalami tekanan hidup yang lebih hebat lagi. Beristighfar, mohon keampunan kerana jiwa saya lemah dalam memahami sebuah kehidupan anugerah-Nya.

Saya harus sedar, sebagai hamba-Nya yang mengakui kebesaran-Nya harus berpegang kepada dahan keimanan kepada-Nya. Hidup di atas landasan ketakwaan kepada-Nya. Ingatkan diri sentiasa bahawa kehidupan di dunia ini tiada makna jika bekalan akhirat entah ke mana.

Kenapa harus saya cemburui kejayaan insan lain sedangkan saya juga dianugerahkan berbagai-bagai nikmat daripada-Nya. Masih  ramai manusia yang tidak bernasib baik sebagaimana saya. Kenapa harus saya bandingkan mereka dengan kehidupan atau kemampuan saya? Semua itu rezeki daripada-Nya. Kita berusaha, berdoa dan bertawakal. Itu suatu hakikat yang wajib diyakini.

Ujian dan persoalan hidup adalah suatu ketetapan daripada Allah SWT. Ketika ujian menimpa diri atau orang yang terdekat, bersabarlah dan hadapinya dengan penuh keimanan dan ketakwaan. Setiap kesulitan itu ada kemudahan daripada-Nya. Insya-Allah!

Tugas kita ialah muhasabah diri dan sentiasa dekatkan diri pada-Nya. Jauhi segala perkara yang mendatangkan dosa. Perbanyakan zikrullah dan sedekah. Pertingkatkan amal ibadah. Maha suci Allah, kita akan mendapat kerahmatan-Nya.

Amin!

0 Komentar: