Caj Bateri

Posted: Tuesday, May 15, 2012 by WZWY in Labels:
0

14 MEI 2012 ( 3.45 PM )

PETANG INI saya mengajak sahabat, sifu penulisan, motivator dan mentor penulisan saya Tuan Haji Zakaria makan roti Arab di salah sebuah restoran berhampiran GISB.

Kami sentiasa keluar minum dan sembang berkaitan dunia penulisan. Masih banyak perkara perlu saya belajar dan terus belajar.

Apabila saya merasakan 'bateri' saya semakin melemah. Saya biasanya berjumpa beliau untuk 'caj' balik agar idea saya kembali segar dengan izin Allah SWT.

Petang ini beliau mencadangkan agar saya menulis sebuah buku yang tidak boleh ditulis oleh orang yang bukan guru. Saya masih berfikir apa idea atau konsep yang sesuai. Alhamdulillah, dalam berbincang beberapa idea telah terbit dan boleh dimurnikan lagi. 

Itulah, dunia penulisan bagi saya agak unik dan berbeza mengikut kemampuan seseorang. Adakala saya boleh menulis dengan lancar berada di sebuah restoran yang para pelangganya lalu lalang. Adakala saya perlukan ruang waktu atau lokasi yang sunyi untuk hayati penulisan tersebut. 

Satu perkara ialah saya suka berjumpa rakan penulis atau sesiapa yang terlibat dalan dunia penulisan untuk percambahan ilmu dan idea-idea baharu. Sekurang-kurangnya apabila 2-3 orang penulis berkumpul, ia dapat memberi manfaat bersama.

Insya-Allah, diberi kekuatan untuk menulis proposal terbaharu, "Cikgu, Anak Saya O.K?".

Wallahualam.

0 Komentar: