Majlis Perjumpaan Penulis (Fiksyen) GISB

Posted: Friday, June 8, 2012 by WZWY in Labels:
0

ALHAMDULILLAH, lebih kurang pukul 2.35 petang (07 Mei 2012) saya tiba di Astana Karya, ibu pejabat Galeri Ilmu Sdn Bhd untuk menghadiri Majlis Perjumpaan Penulis (Fiksyen) dengan Pengarah Urusan, Ketua Penerbitan,  Editor Kanan dan editor (Fiksyen) Galeri Ilmu Sdn Bhd.

Penulis yang sempat hadir selain saya ialah Dissa Azmin, Ummu Hani, Ila Husna, Zurinah Ismail dan Norhayati Sapie. 

Kami diberi sedikit taklimat oleh Pengarah Urusan, Cikgu Abu Hassan Morad. Beliau amat berterima kasih di atas kehadiran dan kesudian penulis yang memberikan kepercayaan kepada pihak GISB menerbitkan karya kami. Kemudian Tuan Haji Azmin pula menjelaskan perkara-perkara berkaitan royalti para penulis yang telah ditukar kepada setahun sekali. Setelah mendengar penjelasan beliau, saya dan para penulis lain berpuas hati kerana masih ada klausa perjanjian yang dianggap 'bonus' oleh para penulis. Kami amat berpuas hati dan berterima kasih dengan keprihatinan pihak penerbit.

Taklimat seterusnya diberikan oleh Tuan Haji Zakarian dan Tuan Amirudin berkaitan perkara yang perlu diberi perhatian semasa menulis mansukrip. Ia merupakan ulangkaji buat para penulis dan menitik beratkan hasil karya yang memiliki ciri-ciri tarbiah. Pihak GISB akan sentiasa memastikan konsep serta pegangan selama ini terus diperjuangkan walaupun ia dilihat 'kurang popular'. Penulis dilarang keras memasukkan adegan atau dialog yang bercanggah dengan nilai-nilai Islami.

Semoga pertemuan sebegini terus diadakan bagi mendekatkan lagi para penulis dengan pihak penerbit. Selain itu pertemuan sebegini akan memberikan sesuatu yang baharu buat para penulis.

0 Komentar: