RM5

Posted: Thursday, June 14, 2012 by WZWY in Labels:
0

"Ehhh..lupa pulak."

"Kenapa?" Saya menoleh ke arah Al-Ghazali, anak yang nombor tiga ketika saya memandu pulang dari surau.

"Ini ada lima ringgit."

"Nak buat apa?" Tanya saya.

"Nak derma bina masjid." Kebetulan tadi semasa di surau saya berbincang dengan Tuan Shaik Yusof dan Ustaz Hajar tentang program jualan buku dan sesi autograf 'Suami Yang Teruji' selepas solat Jumaat ( 15 Jun ). Pihak jawatankuasa pembinaan sudah membeli 100 buah buku tersebut untuk dijual bagi menambah dana pembinaan Masjid Puncak Perdana.

"Subhanallah." Dalam hati saya. 

"Kalaulah anak saya yang ketika itu ada RM15 dalam dompetnya, kemudian sanggup keluarkan RM5, bagaimana dengan saya? Masya-Allah."

"Banyak duit."

"Umi bagi. Hadiah periksa sekolah agama."

Saya terima duit Al-Ghazali dengan penuh keinsafan. Dia akhirnya tersenyum. Hasratnya tercapai.

Saya teringatkan satu bab di dalam buku sahabat saya iaitu 'Mudahnya Menjemput Rezeki', salah satu cara menjemput rezeki ialah dengan bersedekah. Beliau memberi formula 1-1=10. Ini bermakna kita tidak perlu takut atau bimbang untuk bersedekah kerana sesungguhnya Allah menjanjikan pulangan yang berlipat ganda bagi sesiapa yang bersedekah.

Salah satu kehebatan sedekah ialah ia boleh memberikan ketenangan kepada kita. Kalau kurang yakin, cuba amalkan. Berikah sesuatu kepada orang yang memerlukan dan tidak semestinya berbentuk wang ringgit. Mungkin dari segi bantuan lain, doa dan sebagainya.

Jika kita ditimpa apa-apa musibah atau ujian Allah, amalkan banyak bersedekah. Insya-Allah, Allah akan tunjukkan kita jalan keluar. Setiap apa yang dilakukan dengan penuh ikhlas, pasti ada ganjaran daripada-Nya.

Inilah teknik terbaik yang digalakkan oleh Rasulullah SAW.

Bersedekah.

Hati akan tenang. Setiap permasalahan nampak hujung penyelesaiannya.

Begitulah hebatnya kekuasaan Allah SWT. 

Percayalah.

0 Komentar: